Leter du etter hvordan du bedre kan planlegge og forberede deg på uunngåelig nedetid?
I den maritime næringen, der driftsmidlenes tilstand har direkte innvirkning på driftseffektiviteten, vil en proaktiv tilnærming hjelpe deg med å maksimere oppetiden og produksjonen på fartøyene dine.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan du kan utvikle et intelligent og gjennomtenkt reservedelslager, og hvilke alternativer du bør utforske for å maksimere oppetiden og produksjonen på fartøyene dine.
Hva bør man alltid ha tilgjengelig?
Det finnes tre hovedkategorier av reservedeler som du alltid bør ha tilgjengelig, kjenne spesifikasjonene til og ha en forutsigbar tilgang på:
- Skreddersydde, tilpassede deler til ditt skreddersydde system
- Smøremidler og oljer
- Forbruksvarer, som filtre, pakninger, tetninger og sensorer
La oss gå gjennom noen av artiklene i disse gruppene:
Skreddersydde/tilpassede deler
Propeller, aksler og andre mekaniske deler i mange avanserte fremdriftssystemer er skreddersydde. Det er uten tvil den komponentgruppen som har lengst ledetid hvis du trenger en erstatning.
Som vi har vært inne på tidligere i denne bloggen , er det ingenting som slår et skreddersydd fartøy når det gjelder effektivitet, men det betyr også at enhver utskiftning må gjøres i henhold til dine spesifikasjoner. Dette kan føre til at fartøyet ditt er ute av drift i flere måneder mens delen produseres og sendes.
Smøremidler og olje
Smøremidler og oljer spiller en avgjørende rolle for effektiviteten og holdbarheten til systemet ditt. De fungerer på ulike måter, fra å redusere friksjon til å forhindre korrosjon, men uansett hvilken funksjon de har, er det viktig å følge leverandørens anbefalinger for å sikre maksimal oppetid.
Ved å ta prøver av oljen med jevne mellomrom og analysere den for forurensninger og passende nivåer, kan du effektivt overvåke tilstanden til girsystemet ditt.
Hvis oljekvaliteten oppfyller de angitte parameterne, kan du kanskje utsette oljeskiftet. Regelmessig oljetesting og vedlikehold bidrar til å sikre systemets pålitelighet og ytelse.
Ved å ha viktige væsker tilgjengelig kan mannskapet utføre vedlikehold i henhold til leverandørens håndbok, samtidig som det sikrer rask tilgang i nødstilfeller eller ved behov for rutinemessig vedlikehold.
Sensorer
De fleste sensorer krever kalibrering som er spesifikk for bruksområdet. Det kan høres selvsagt ut å stille inn nullverdiene og vite om de skal ta hensyn til trykkøkninger eller -reduksjoner, men det er ikke uvanlig at vurderingene stopper ved om den passer til og håndterer det totale trykkområdet. I beste fall vil alarmen gå for ofte. I verste fall ikke i det hele tatt.
Vi anbefaler å sjekke sensorer og alarmer regelmessig. Dette er noe både Servogear og våre servicepartnere kan utføre på årlige inspeksjoner. Vi har altfor ofte sett havarier som burde ha vært forhindret på et tidligere tidspunkt, fordi sensorsystemet ikke fungerer som det skal.
Filtre
Filtre spiller en viktig rolle når det gjelder å fjerne forurensninger og urenheter, og sørger for at systemet fungerer jevnt og effektivt.
Ved å bruke filtre som er spesifisert i vedlikeholdshåndboken og anbefalt av leverandøren, kan du minimere risikoen for potensielle problemer og sikre at filtrene er skreddersydd for å oppfylle de spesifikke kravene til systemet.
Ved å ha filtre tilgjengelig om bord kan du raskt skifte dem ut eller installere dem ved behov, noe som reduserer nedetiden og øker påliteligheten.
Ved å følge disse anbefalingene kan du maksimere oppetiden, øke påliteligheten og forlenge levetiden til utstyret ditt.
Les mer: Slik begrenser du nedetid og kostnader med riktig vedlikehold på fartøyet ditt
Kommunikasjon er nøkkelen
Det hele starter med kilden, leverandøren. De vil alltid være de best kvalifiserte til å si hva fartøyet ditt trenger, og tett kommunikasjon har mange andre fordeler. Når du først er i dialog med dem, er det tre store fordeler som åpenbarer seg:
- Raskere service gjennom sertifiserte partnere i ditt område eller din region.
- Bedre prognoser for utgifter og OPEX-estimater (selv flere år frem i tid).
- Delelister, opplæring og konsultasjon for enklere vedlikehold som du kan utføre selv.
Enten du har din egen serviceinfrastruktur eller ønsker å benytte deg av leverandørens, er tett kommunikasjon fra begynnelsen av uvurderlig. Husk at de ønsker å se fartøyet ditt i tipp-topp drift. De kan også tilby opplæring til mannskapet for mindre regelmessig service.
Vurdere dine spesifikke behov
Dine spesifikke behov avhenger av kapasitet, drift og mange andre faktorer. Vi har samlet noen spørsmål som bør besvares når du vurderer dine egne behov og går inn i en dialog om en serviceavtale.
- Hva er akseptabel nedetid?
- Har dere reservefartøyer som kan erstatte hovedfartøyene under en overhaling/service?
- Har du sammenlignet ytelsesdataene med andre sjøprøver?
- Har du evaluert de siste rapportene og er forberedt på uventede funn?
- Har du fasilitetene og ekspertisen i organisasjonen din til å ta hånd om det selv?
- Hvor er de nærmeste fasilitetene eller kvalifisert personell?
- Har vi de riktige reservedelene tilgjengelig?
Dette kan bety en forskjell på åtte ukers driftsstans i påvente av en skreddersydd komponent, til noen få dager med en tekniker som venter på kaien med din del.
Les mer: Fremtidens fremdriftsteknologi: Slik holder du deg konkurransedyktig i 2030
Konklusjon
En proaktiv tilnærming vil hjelpe deg med å maksimere oppetiden og produksjonen på fartøyene dine.
Ved å gå i dialog med leverandøren din tidlig, kan du unngå både vanlige årsaker til nedetid og forsinkelser i reparasjoner, og du kan ha det du trenger tilgjengelig raskere. Servogear og våre servicepartnere kan hjelpe deg med å sette opp reservedeler på ditt eget lager, samt hva du bør ha tilgjengelig hos servicepartneren din.
Ta kontakt med vårt dedikerte serviceteam for å starte planleggingen.