Alle maskinførere vet hvor viktig vedlikehold er. Selvfølgelig er det viktig med kvalitetsvedlikehold, men det handler om mer enn bare å opprettholde nivåene av smøremidler og kjølevæsker. For å oppnå mest mulig stabil oppetid for fartøyet eller flåten din er det ett aspekt som kan bli oversett, og det er viktigheten av kommunikasjon.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på typiske vedlikeholdsbehov, verdien av god kommunikasjon i driften og hvordan du kan holde både nedetid og omfattende overhalinger på et minimum.
Kommunikasjon er nøkkelen
De fleste fartøy har minst ett årlig planlagt vedlikehold, og en omfattende klasseinspeksjon hvert femte år. Ved planlagt vedlikehold løftes fartøyet ofte opp på land, der skroget kan rengjøres. Du har nå mulighet til å gjøre mer omfattende reparasjoner samtidig. Dette er også den beste muligheten til å sjekke slark, slitasje og slitasjeskader på propeller og ror. Dette for å forutse når det er behov for reparasjoner.
Det er imidlertid mange tester, for eksempel av trykk og temperaturer under drift, som ikke kan utføres når skipet ligger i tørrdokk. Vedlikehold bør derfor betraktes som en kontinuerlig prosess. Det kan virke kontraintuitivt, men kontinuerlig overvåking og vedlikehold av skipets ytelse er et viktig skritt på veien mot å redusere vedlikeholdsbehovet. Det betyr at man må vite hva man skal passe på og se etter, noe produsenten kan gi råd om.
Målet vil alltid være å holde mer inngripende overhalinger på et minimum, og det krever kontinuerlig vedlikehold av fartøyet og god kommunikasjon mellom servicepersonell og mannskapet. Leverandøren av nøkkelsystemer, som fremdriftssystemet, bør ha god kjennskap til fartøyets drift. Hvis de kjenner til belastningen på fartøyet og vedlikeholdsplanen når det ligger til kai, kan de stille med både ekspertise og komponenter på stedet når fartøyet skal heves.
Sjekk med leverandøren hva som kan gjøres av ditt eget mannskap. Dette innebærer viktig vedlikehold og overvåking på daglig, ukentlig og månedlig basis:
- Smøring
- Overvåking av temperatur
- Overvåking av trykk
- Renhold (lettere å se hvor potensielle lekkasjer kommer fra)
- Kontroll av jording/jording
- Endringer i drift, lyder, vibrasjoner osv.
Har den alltid gjort det?
Ingen kjenner et skip så godt som kapteinen og mannskapet, sier et gammelt ordtak. Hvis mannskapet i tillegg får opplæring i hva de jevnlig skal passe på og se etter, blir innsikten deres enda bedre. God kommunikasjon mellom leverandøren av nøkkelsystemer og operatøren er et viktig aspekt ved vedlikehold som ofte blir oversett.
Både mannskapet og servicepersonalet bør være klar over eventuelle endringer i skipets oppførsel. Høyere temperaturer, lavere trykk osv. kan være en god indikasjon på hva som kreves ved neste overhaling. Hvis dette ikke blir tatt i betraktning før en mer omfattende inspeksjon finner sted, kan det ta fra uker til måneder, avhengig av hva som er problemet og hvilke deler som trengs.
Les mer: Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt
Et eple om dagen...
En forebyggende tilnærming vil alltid spare deg for penger, både når det gjelder reparasjonskostnader og tapte inntekter som følge av at en eiendel er ute av drift. På samme måte som folk ikke bare bør gå til tannlegen eller legen når de har vondt, bør et skip også få regelmessige kontroller og pleie.
På mannskapssiden er god kommunikasjon og opplæring i skipets vedlikeholdsprosedyrer og -systemer avgjørende. Det kan redusere behovet for at spesialisert servicepersonell fra leverandøren i det hele tatt er på plass.
Når leverandøren og mannskapet kjenner hverandre, er det dessuten enkelt å kommunisere grunnleggende oppgaver og prosedyrer, noe som kan forlenge skipets driftstid gjennom service utført av mannskapet selv. Hvis det oppstår et ubestemt problem, kan mannskapet ofte selv utføre feilsøkingsprosedyrene. Det kan være enkle prosedyrer, som å bytte ut identiske komponenter fra den ene siden og sjekke om problemet flytter seg med dem. Da får du mer tid til å planlegge reparasjonen og vurdere hvilken kompetanse og hvilke komponenter som trengs. Det er ofte bedre å spørre en gang for mye. Å operere med et symptom eller en mindre defekt kan resultere i et stort og kostbart havari/ driftsstans.
Etablert infrastruktur og tilgjengelige komponenter
Å vite på forhånd hva et skip trenger, og hvor, er enormt tids- og kostnadsbesparende. Noen deler kan ta uker eller måneder å produsere, spesielt når det gjelder skreddersydde løsninger. Frakt av enkelte komponenter er heller ikke en triviell affære. Det kan være en tidkrevende prosess, være tungt og kreve spesialtransport. Dette er ikke noe som bør overlates til siste øyeblikk.
Et annet viktig aspekt er å ha kvalifisert personell og fasiliteter tilgjengelig i det området man opererer. Etablerte leverandører har servicepartnere i flere land og regioner. Her har teknikerne fått sertifisert og spesialisert opplæring i riktig vedlikehold og reparasjon av proprietære systemer. De har også en etablert forsyningskjede og et lager av deler. Med disse lokale ressursene kan selv omfattende reparasjoner utføres på kortest mulig tid.
Les mer: Hva er viktig når du skal velge fremdriftsteknologi?
Jeg gjør det selv
Hvis du har en flåte som er stor nok til å rettferdiggjøre en egen serviceinfrastruktur, bør du likevel opprettholde kontakten med produsenten. Hvis du tror at dine egne teknikere "bare skal ta seg av det", kan det være skadelig for driften. Ingen kjenner et skipssystem bedre enn produsenten selv, som også er stolt av og interessert i at produktet deres fungerer som det skal. De kan gi opplæring og veiledning i hva som må gjøres og når. De kjenner også skipets designhistorie og vet hvordan utstyret fungerer under ulike driftsprofiler.
Hvis skipet har en lettere driftsprofil, som en ferge i lukkede farvann, kan det gå flere tiår mellom de store overhalingene av de mest kompliserte og kostbare delene. Det betyr ikke at fartøyet ditt ikke trenger en overhaling før det har gått 25 000 timer, men riktig vedlikehold kan spare deg for ubehagelige overraskelser.
Konklusjon
Du ønsker en forutsigbar og stabil drift av flåten eller fartøyet ditt. Dette krever regelmessig vedlikehold og overvåking av skipets systemer. Men "regelmessig" betyr ikke "mye", spesielt ikke når man tar i betraktning de økonomiske konsekvensene av større overhalinger og reparasjoner i tørrdokk.
God kommunikasjon med leverandøren og sertifisert opplæring av eget personell kan være både kostnadsbesparende og bokstavelig talt livreddende. Deres anbefalinger kan være verdifulle. En tre timers sjekk kan spare deg for tre måneders nedetid på grunn av overhalinger og reparasjoner. Ved å gi leverandøren beskjed om når og hvor de bør ha ekspertise og komponenter i forkant, kan du redusere nedetid og vedlikeholdskostnader.
Å begrense behovet for større overhalinger betyr kort sagt at fartøyet får kontinuerlig pleie, og at driften overvåkes nøye hele tiden. Med riktig opplæring kan dette gjøres av ditt eget mannskap eller servicepersonell. Det krever ikke mer enn noen få timer med jevne mellomrom, uten at fartøyet tas ut av drift. Hvis man ikke gjør dette, øker risikoen for større reparasjoner og overhalinger dramatisk.
De største produsentene har etablert servicepartnere på tvers av regioner og land, og dette er ressurser som ikke bør undervurderes. Det er disse samarbeidspartnerne som sørger for vedlikehold og reparasjoner til rett tid og av høyeste kvalitet. Dette er imidlertid avhengig av at de kjenner dine behov. For at driften skal fungere problemfritt og vedlikeholdet holdes på et minimum, er kommunikasjon derfor svært viktig.