Fremdriftssystemet er utvilsomt en viktig del av ethvert fartøy, fordi det har så stor betydning for fartøyets samlede ytelse. De tre mest brukte fremdriftssystemene er Water Jet (WJ), Fixed Pitch Propeller (FP) og Controlled Pitch Propeller (CPP).
I denne artikkelen skal vi se nærmere på forskjellene mellom WJ og CPP, ta et raskt blikk på fordeler og ulemper, og hvordan valg av riktig system potensielt kan redusere drivstofforbruket og dermed også kostnadene og utslippene.
Water Jet driver fartøy frem ved hjelp av en reaksjonskraft som genereres av en høyhastighets vannstråle. Med dette systemet genereres fremdriftskraften ved å tilføre fart til vannet ved å akselerere en viss vannstrøm i akterlig retning.
CPP har en fast diameter på propellbladene som er tilpasset fartøyet, men med en foranderlig stigning. Det betyr at propellbladene kan justeres dynamisk under drift ved å dreie angrepsvinkelen. Dermed kan den brukes til å drive fartøyet både forover og akterover, uten å måtte endre akslingens rotasjonsretning.
Når du skal velge fremdriftssystem til fartøyet ditt, er det viktig å ta hensyn til de ulike variablene eller egenskapene som er viktige for driftsmåten. Både Water Jet og CPP har gode egenskaper og fordeler, det kommer helt an på fartøyet ditt og hva det skal brukes til.
Å investere i riktig fremdriftssystem kan ha stor innvirkning på forbruk, miljøpåvirkning og ytelsen til fartøyet ditt.
Water Jet har flere egenskaper som kan påvirke drivstoffkostnadene negativt, men som også har sine fordeler:
Les mer om dette: Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt
CPP har flere egenskaper som direkte påvirker effektiviteten og drivstofforbruket:
Les mer om dette: Hva som er viktig ved valg av fremdriftsteknologi
I dag er Water Jet markedsledende når det gjelder antall fartøy i drift. På den annen side er det stadig flere rederier som undersøker muligheten for å bruke et CPP-system på sine fartøy.
Det begynner å bli klart at CPP under mange omstendigheter er den desidert mest effektive fremdriftstypen, og det er også den fremdriftstypen som kan utgjøre den største forskjellen når det gjelder økonomi og miljø på grunn av det lave drivstofforbruket sammenlignet med Water Jet.
Det er imidlertid viktig å huske på at det er avgjørende å se på fremdriftslinjen som en helhet når man vurderer alternativene. En CPP vil bare fungere optimalt når den er grundig designet sammen med ror, braketter og tunnel.
Når du investerer i et nytt fartøy eller bygger om ditt nåværende fartøy, må du sørge for å gjøre en skikkelig evaluering og få profesjonelle vurderinger av potensielle drivstoffbesparelser og miljøavtrykk før du tar en beslutning. Det er velkjent at et Water Jet-system kan være rimeligere å installere på fartøyet, men i det lange løp kan drivstofforbruket og miljøavtrykket være verdt å ta hensyn til.