Oppdatert 24. november 2025.
Å velge riktig fremdriftssystem er avgjørende for fartøyets ytelse, effektivitet og driftskostnader. Blant de mest brukte fremdriftsløsningene i høyhastighetssegmentet og arbeidsfartøyer finner vi Water Jet (WJ), Fixed Pitch Propeller (FPP) og Controllable Pitch Propeller (CPP). Alle teknologiene har sine styrker og begrensninger, men når drivstoffeffektivitet, skyvekraft og operasjonell fleksibilitet er viktig, blir forskjellene tydelige.
I denne artikkelen ser vi nærmere på forskjellene mellom Water Jet og CPP, hvilke driftskarakteristikker som skiller dem, og hvordan en konvertering fra Water Jet til CPP kan gi betydelige drivstoffbesparelser, lavere utslipp og redusert totalkostnad gjennom fartøyets levetid.
En Water Jet skaper fremdrift ved å akselerere en vannstrøm med høy hastighet gjennom en pumpe og dyse. Fremdriften genereres via reaksjonskraft – vannet skyves akterover, og fartøyet beveger seg fremover.
Nøkkelkarakteristikker:
En Controllable Pitch Propeller har fast diameter, men regulerbar stigning, noe som betyr at bladvinkelen kan justeres kontinuerlig under drift.
Nøkkelkarakteristikker:
Les mer: Slik begrenser du nedetid og kostnader med riktig vedlikehold på fartøyet ditt
Når du skal velge fremdriftssystem til fartøyet ditt, er det viktig å ta hensyn til de ulike variablene eller egenskapene som er viktige for driftsmåten. Både Water Jet og CPP har gode egenskaper og fordeler, det kommer helt an på fartøyet ditt og hva det skal brukes til.
Å investere i riktig fremdriftssystem kan ha stor innvirkning på forbruk, miljøpåvirkning og ytelsen til fartøyet ditt.
Water Jets har flere operasjonelle fordeler, men deres energiforbruk påvirkes av flere faktorer:
Hydrodynamiske prinsipper og feltdata viser at Water Jets kan være opptil 30 % mindre effektive enn en godt designet CPP-løsning under mange driftsprofiler.
Dette kan føre til:
Effektiviteten reduseres raskt ved:
Selv små avvik fra optimale forhold påvirker skyvekraft og forbruk.
Fra høyhastighetsoperasjon (40–50 knop) ned mot moderat fart (20–30 knop) faller effektiviteten markant. De fleste kommersielle fartøy opererer store deler av tiden i dette midtre hastighetsområdet.
Til tross for lavere effektivitet, har Water Jets klare fortrinn når:
For spesialiserte operasjoner kan disse fordelene veie tyngre enn drivstoffkostnadene.
Les mer om dette: Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt
CPP-systemer gir betydelige fordeler som påvirker drift og økonomi direkte:
CPP opprettholder stabil og høy effektivitet ved både lav, middels og høy fart, noe som gir:
Endringer i last påvirker ikke ytelsen dramatisk. CPP justerer stigningen for å beholde:
Ved å justere bladstigningen kan CPP forhindre overbelastning under:
CPP krever mindre effekt for samme skyvekraft, noe som muliggjør:
Dette gjør CPP svært attraktivt i lav- og nullutslippsdesign.
Fartøy som opererer mye i lav hastighet eller ved stillstand, som offshore vindservicefartøy, havbruksvesseler og havnefartøy, drar stor nytte av CPP sin statiske skyvekraft.
Sammenlignet med Water Jets:
Les mer om dette: Hva som er viktig ved valg av fremdriftsteknologi
Water Jets er markedsledende i enkelte segmenter på grunn av deres evne til å operere grunt, høye hastigheter og gode manøvreringsevne. Men i mange kommersielle og offshore-operasjoner gir CPP-systemer gjennomgående høyere effektivitet, lavere drivstofforbruk og redusert miljøpåvirkning.
En CPP-løsning gir best resultater når hele fremdriftslinjen er optimalisert som en helhet: propell, tunnel, braketter og ror. Når dette gjøres riktig, kan CPP gi betydelige reduksjoner i driftskostnader.
Før man konverterer eller velger et nytt fremdriftssystem, bør operatører evaluere:
Water Jets kan være rimeligere å installere, men de langsiktige drivstoffbesparelsene og utslippsreduksjonene en CPP kan levere, kan langt overgå dette — spesielt for fartøy med varierte operasjonsprofiler.