Skip to content
Under vann-bilde av en kontrollerbar pitch-propell (CPP) i drift, som viser propellbladene, propellakslingen og vannstrømmen rundt fartøyet.
Servogear AS21 apr 20224 min read

Potensiell drivstoffbesparelse ved konvertering fra Water Jet til CPP

Oppdatert 24. november 2025. 

Å velge riktig fremdriftssystem er avgjørende for fartøyets ytelse, effektivitet og driftskostnader. Blant de mest brukte fremdriftsløsningene i høyhastighetssegmentet og arbeidsfartøyer finner vi Water Jet (WJ), Fixed Pitch Propeller (FPP) og Controllable Pitch Propeller (CPP). Alle teknologiene har sine styrker og begrensninger, men når drivstoffeffektivitet, skyvekraft og operasjonell fleksibilitet er viktig, blir forskjellene tydelige.

I denne artikkelen ser vi nærmere på forskjellene mellom Water Jet og CPP, hvilke driftskarakteristikker som skiller dem, og hvordan en konvertering fra Water Jet til CPP kan gi betydelige drivstoffbesparelser, lavere utslipp og redusert totalkostnad gjennom fartøyets levetid.

 

Forstå de to fremdriftssystemene


Hvordan en Water Jet fungerer

En Water Jet skaper fremdrift ved å akselerere en vannstrøm med høy hastighet gjennom en pumpe og dyse. Fremdriften genereres via reaksjonskraft – vannet skyves akterover, og fartøyet beveger seg fremover.

Nøkkelkarakteristikker:

  • Ingen eksternt roterende propell
  • Svært høy manøvreringsevne
  • Velegnet for grunt vann
  • Høy toppfart


Hvordan en CPP fungerer

En Controllable Pitch Propeller har fast diameter, men regulerbar stigning, noe som betyr at bladvinkelen kan justeres kontinuerlig under drift.

Nøkkelkarakteristikker:

  • Høy effektivitet i et bredt hastighetsområde
  • Sterk skyvekraft ved lave hastigheter
  • Ingen behov for å reversere akselrotasjonen ved manøvrering
  • Svært god lasttoleranse

Les mer: Slik begrenser du nedetid og kostnader med riktig vedlikehold på fartøyet ditt


Kostnader, effektivitet og miljøpåvirkning

Når du skal velge fremdriftssystem til fartøyet ditt, er det viktig å ta hensyn til de ulike variablene eller egenskapene som er viktige for driftsmåten. Både Water Jet og CPP har gode egenskaper og fordeler, det kommer helt an på fartøyet ditt og hva det skal brukes til.

Å investere i riktig fremdriftssystem kan ha stor innvirkning på forbruk, miljøpåvirkning og ytelsen til fartøyet ditt.


Drivstofforbruket og ytelse til Water Jet

Water Jets har flere operasjonelle fordeler, men deres energiforbruk påvirkes av flere faktorer:

1. Lavere effektivitet, ofte opptil 30 % mindre effektiv

Hydrodynamiske prinsipper og feltdata viser at Water Jets kan være opptil 30 % mindre effektive enn en godt designet CPP-løsning under mange driftsprofiler.

Dette kan føre til:

  • Større motorer
  • Høyere effektbehov
  • Økt drivstofforbruk
  • Høyere livssykluskostnader

2. Sensitiv for last og vær

Effektiviteten reduseres raskt ved:

  • Økt last
  • Motsjø eller sidevind
  • Urolig sjø

Selv små avvik fra optimale forhold påvirker skyvekraft og forbruk.

3. Kraftig effektivitetstap ved redusert hastighet

Fra høyhastighetsoperasjon (40–50 knop) ned mot moderat fart (20–30 knop) faller effektiviteten markant. De fleste kommersielle fartøy opererer store deler av tiden i dette midtre hastighetsområdet.

4. Der Water Jets er best

Til tross for lavere effektivitet, har Water Jets klare fortrinn når:

  • Fartøyet opererer i grunt farvann
  • Ruten inneholder drivved eller marint avfall
  • Ekstrem manøvreringsevne er påkrevd
  • Toppfart er høyeste prioritet

For spesialiserte operasjoner kan disse fordelene veie tyngre enn drivstoffkostnadene.

Les mer om dette: Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt


Drivstofforbruket til CPP

CPP-systemer gir betydelige fordeler som påvirker drift og økonomi direkte:

1. Høy effektivitet i et bredt hastighetsområde

CPP opprettholder stabil og høy effektivitet ved både lav, middels og høy fart, noe som gir:

  • Lavere drivstofforbruk
  • Reduserte utslipp
  • Mindre belastning på motorene


2. Meget gode egenskaper ved varierende last

Endringer i last påvirker ikke ytelsen dramatisk. CPP justerer stigningen for å beholde:

  • Optimal skyvekraft
  • Stabil motorbelastning
  • Forutsigbart forbruk


3. Mindre risiko for motoroverbelastning

Ved å justere bladstigningen kan CPP forhindre overbelastning under:

  • Grov sjø
  • Kraftige vindforhold
  • Høyeffektmanøvre


4. Store fordeler for hybrid- og elektriske fartøy

CPP krever mindre effekt for samme skyvekraft, noe som muliggjør:

  • Mindre batteripakker
  • Lavere fartøyvekt
  • Større rekkevidde per kWh
  • Redusert energikostnad per operasjon

Dette gjør CPP svært attraktivt i lav- og nullutslippsdesign.

5. Overlegen bollard push-kapasitet

Fartøy som opererer mye i lav hastighet eller ved stillstand, som offshore vindservicefartøy, havbruksvesseler og havnefartøy, drar stor nytte av CPP sin statiske skyvekraft.

Sammenlignet med Water Jets:

  • Lavere motorbelastning
  • Mindre energibehov for push-operasjoner
  • Bedre kontroll og sikkerhet

Les mer om dette: Hva som er viktig ved valg av fremdriftsteknologi


Konklusjon

Water Jets er markedsledende i enkelte segmenter på grunn av deres evne til å operere grunt, høye hastigheter og gode manøvreringsevne. Men i mange kommersielle og offshore-operasjoner gir CPP-systemer gjennomgående høyere effektivitet, lavere drivstofforbruk og redusert miljøpåvirkning.

En CPP-løsning gir best resultater når hele fremdriftslinjen er optimalisert som en helhet: propell, tunnel, braketter og ror. Når dette gjøres riktig, kan CPP gi betydelige reduksjoner i driftskostnader.

Før man konverterer eller velger et nytt fremdriftssystem, bør operatører evaluere:

  • Operasjonsprofil
  • Lastmønster
  • Hastighetskrav
  • Miljømål
  • Totale livssykluskostnader

Water Jets kan være rimeligere å installere, men de langsiktige drivstoffbesparelsene og utslippsreduksjonene en CPP kan levere, kan langt overgå dette — spesielt for fartøy med varierte operasjonsprofiler.

 

Hvor mye drivstoff kan spares ved å konvertere fra Water Jet til CPP? Avhengig av fartøytype og driftsprofil kan drivstoffbesparelser på 20–30 % være vanlige.
Er det situasjoner der Water Jet er mer egnet enn CPP? Ja. I grunt vann, områder med mye drivved, eller operasjoner som krever ekstrem manøvrering eller svært høy toppfart, kan Water Jet være det beste valget.
Hvorfor er CPP mer effektiv ved lav og middels fart? CPP kan justere bladstigningen og dermed optimalisere effektiviteten i hele hastighetsområdet, mens Water Jets mister effektivitet raskt når farten reduseres.
Er CPP bedre for hybrid- eller elektriske fartøy? Ofte ja. CPP krever lavere effekt for samme skyvekraft, noe som gir mindre batteripakker, lavere vekt og bedre rekkevidde.
Hva bør evalueres før en konvertering fra Water Jet til CPP? Operasjonsprofil, lastvariasjoner, hastighetsbehov, miljømål og totalkostnader må vurderes. Fremdriftslinjen bør designes helhetlig for å hente ut maksimal effekt av CPP.

 

 

avatar

Servogear AS

Servogear is a leading manufacturer of Controllable Pitch Propeller Systems for high-speed workboats, fast ferries, offshore vessels and yachts. Our tailor made solutions provides our customers with a unique combination of speed and thrust.

RELATERTE INNLEGG