Oppdatert 24. november 2025.
Den grønne omstillingen i maritim sektor går stadig raskere. Med økende drivstoffpriser, strengere utslippskrav og økt press på å redusere livssykluskostnader, vurderer stadig flere rederier nye fremdriftsløsninger. Effektiv fremdriftsteknologi er en nøkkelfaktor for å redusere både energiforbruk og miljøpåvirkning – og riktig system kan gi betydelige forbedringer i operasjonell ytelse.
Tenk på dette: Hvis fremdriftssystemet ditt reduserer energiforbruket med 30%, får du 30% lavere energikostnader og samtidig 30% lavere utslipp. Effektivitet og bærekraft henger uløselig sammen.
I denne artikkelen ser vi på dagens energikilder innen marin fremdrift, hva som gjør et fremdriftssystem virkelig effektivt, og hvorfor enkelte løsninger, spesielt Controllable Pitch Propeller (CPP), peker seg ut som sterke kandidater i en grønnere fremtid.
De fleste fartøy i dag er fortsatt basert på dieselmotorer – en velprøvd, men utslippsintensiv energikilde. Mange dieselmotorer opererer utenfor sitt optimale belastningsområde, ofte med under 50 % effektivitet, noe som gir unødvendig høyt drivstofforbruk.
Fossildrevne systemer kan variere fra en enkel diesel–aksling-konfigurasjon til komplekse diesel-elektriske systemer. Samtidig ser vi en tydelig trend:
1. Hybrid fremdriftssystemer
2. Helelektrisk fremdrift
3. Nye og alternative drivstoffer
Eksempler: hydrogen, metanol, ammoniakk og biodrivstoff.
Disse krever fremdriftssystemer som kan håndtere:
Uansett energikilde er én faktor avgjørende: fremdriftseffektivitet. Jo mer effektivt fremdriftssystemet er, desto lavere effektbehov – og desto lettere er det å velge lav- eller nullutslippsløsninger.
Les mer: Den mest verdifulle energien er den du ikke bruker
Riktig fremdriftssystem handler ikke bare om motoren. Hele fremdriftslinjen må fungere optimalt:
Følgende faktorer har størst betydning for reell driftseffektivitet:
Et optimalisert skrog krever mindre kraft.
Vanlige feil inkluderer:
Større diameter gir lavere turtall, noe som øker:
For høyhastighetsfartøy er vektreduksjon spesielt viktig for å sikre lav motstand.
Effektivitet avhenger av hvor godt komponentene jobber sammen:
Et dårlig integrert system kan ødelegge fordelene selv i et avansert fremdriftsdesign.
Les mer om dette: Hva som er viktig når du skal velge fremdriftsteknologi
Et Controllable Pitch Propeller (CPP) system er ofte det mest effektive og tilpasningsdyktige alternativet på tvers av hastigheter og operasjonsprofiler.
Høy effektivitet fra lav til toppfart: CPP kan kontinuerlig justere bladstigningen for å gi optimalt skyv.
Lavere energiforbruk (OPEX-gevinst): Lavere effektbehov gjør det lettere å bruke nullutslipps-teknologi.
Krever mindre batterikapasitet i hybrid/elektriske fartøy: Gir lavere fartøyvekt, lavere kostnader, økt rekkevidde.
Godt tilpasset fremtidens drivstoff: CPP integreres lett med batterielektriske systemer, hydrogen, e-fuels/metanol, hybridløsninger.
Overlegen manøvrering og statisk skyvekraft: CPP er spesielt egnet for offshore vind servicefartøy, akvakulturfartøy, havne- og push- arbeid.
Selv det mest avanserte grønne fremdriftssystemet er avhengig av ren energi fra land. Vellykket nullutslippsdrift krever:
Les mer om dette: Potensiell drivstoffbesparelse ved konvertering fra vannjet til CPP
Når du velger fremdriftssystem, henger økonomi og miljø tett sammen. Et effektivt system reduserer både driftskostnader og utslipp.
Batteribasert fremdrift er miljøvennlig, men øker vekten – og dermed energibehovet. Balansen mellom propulsjonseffektivitet og energikapasitet er avgjørende.
For mange fartøytyper er CPP, integrert i et godt designet fremdriftssystem, en optimal løsning. Det gir:
Men for at nullutslippsfartøy virkelig skal lykkes kommersielt, må insentivene og infrastrukturen være på plass. Det må være billigere å operere grønt.