Skip to content
sightseeing med elektrisk hurtigferge i fjorden
Svein Helge Natterøy24 jun 20224 min read

Effektiv fremdrift i et grønt miljø, hva er alternativene?

Oppdatert 24. november 2025.

Den grønne omstillingen i maritim sektor går stadig raskere. Med økende drivstoffpriser, strengere utslippskrav og økt press på å redusere livssykluskostnader, vurderer stadig flere rederier nye fremdriftsløsninger. Effektiv fremdriftsteknologi er en nøkkelfaktor for å redusere både energiforbruk og miljøpåvirkning – og riktig system kan gi betydelige forbedringer i operasjonell ytelse.

Tenk på dette: Hvis fremdriftssystemet ditt reduserer energiforbruket med 30%, får du 30% lavere energikostnader og samtidig 30% lavere utslipp. Effektivitet og bærekraft henger uløselig sammen.

I denne artikkelen ser vi på dagens energikilder innen marin fremdrift, hva som gjør et fremdriftssystem virkelig effektivt, og hvorfor enkelte løsninger, spesielt Controllable Pitch Propeller (CPP), peker seg ut som sterke kandidater i en grønnere fremtid.

 

Energikilder i moderne marin fremdrift

De fleste fartøy i dag er fortsatt basert på dieselmotorer – en velprøvd, men utslippsintensiv energikilde. Mange dieselmotorer opererer utenfor sitt optimale belastningsområde, ofte med under 50 % effektivitet, noe som gir unødvendig høyt drivstofforbruk.

Fossildrevne systemer kan variere fra en enkel diesel–aksling-konfigurasjon til komplekse diesel-elektriske systemer. Samtidig ser vi en tydelig trend:

  • Lavere utslipp
  • Lavere driftskostnader
  • Økt fleksibilitet i energikilde og fremdrift

Viktige utviklingstrekk innen grønn fremdrift:

1. Hybrid fremdriftssystemer

  • Kombinerer dieselmotorer med batterier og/eller elektriske motorer
  • Gir motorene mulighet til å operere nærmere sitt optimale driftspunkt
  • Kan øke motorvirkningsgraden med opptil 20 % ved lastutjevning

2. Helelek­trisk fremdrift

  • Null lokale utslipp
  • Svært effektiv energioverføring
  • Begrenses av batterikapasitet og ladestruktur
  • Tyngre installasjoner → økt dypgang → høyere motstand

3. Nye og alternative drivstoffer

Eksempler: hydrogen, metanol, ammoniakk og biodrivstoff.

Disse krever fremdriftssystemer som kan håndtere:

  • Lavere energitetthet
  • Endrede forbrenningsegenskaper
  • Større energilagringsvolum eller støtte fra batterier

Uansett energikilde er én faktor avgjørende: fremdriftseffektivitet. Jo mer effektivt fremdriftssystemet er, desto lavere effektbehov – og desto lettere er det å velge lav- eller nullutslippsløsninger.

Les mer: Den mest verdifulle energien er den du ikke bruker


Hva gjør et fremdriftssystem effektivt?

Riktig fremdriftssystem handler ikke bare om motoren. Hele fremdriftslinjen må fungere optimalt:

  • Skrogdesign
  • Appendikser (braketter, ror, tunneler)
  • Propelltype og diameter
  • Vektfordeling
  • Operasjonsprofil

Følgende faktorer har størst betydning for reell driftseffektivitet:

1. Fine skroglinjer og redusert motstand

Et optimalisert skrog krever mindre kraft.

Vanlige feil inkluderer:

  • For enkle, ikke-optimaliserte skrogformer
  • Manglende hensyn til utstyr og vekt
  • Appendikser med unødvendig vannmotstand

2. Størst mulig propell-diameter

Større diameter gir lavere turtall, noe som øker:

  • Propelleffektivitet
  • Skyvekraft ved lav effekt
  • Total drivstoffbesparelse

For høyhastighetsfartøy er vektreduksjon spesielt viktig for å sikre lav motstand.

3. Optimal integrasjon av hele fremdriftssystemet

Effektivitet avhenger av hvor godt komponentene jobber sammen:

  • Propell–ror-interaksjon
  • Tunnelutforming
  • Girutveksling
  • Kontrollsystem for hybridløsninger

Et dårlig integrert system kan ødelegge fordelene selv i et avansert fremdriftsdesign.

Les mer om dette: Hva som er viktig når du skal velge fremdriftsteknologi


Det mest miljøvennlige fremdriftssystemet

Et Controllable Pitch Propeller (CPP) system er ofte det mest effektive og tilpasningsdyktige alternativet på tvers av hastigheter og operasjonsprofiler.

Hvorfor CPP gir sterke miljø- og driftsfordeler:

  • Høy effektivitet fra lav til toppfart: CPP kan kontinuerlig justere bladstigningen for å gi optimalt skyv.

  • Lavere energiforbruk (OPEX-gevinst): Lavere effektbehov gjør det lettere å bruke nullutslipps-teknologi.

  • Krever mindre batterikapasitet i hybrid/elektriske fartøy: Gir lavere fartøyvekt, lavere kostnader, økt rekkevidde.

  • Godt tilpasset fremtidens drivstoff: CPP integreres lett med batterielektriske systemer, hydrogen, e-fuels/metanol, hybridløsninger.

  • Overlegen manøvrering og statisk skyvekraft: CPP er spesielt egnet for offshore vind servicefartøy, akvakulturfartøy, havne- og push- arbeid.

Når CPP ikke er egnet:

  • Drift i svært grunt vann
  • Fartøy som krever ekstrem toppfart
  • Ruter med mye drivved eller marint avfall

Infrastruktur betyr mye

Selv det mest avanserte grønne fremdriftssystemet er avhengig av ren energi fra land. Vellykket nullutslippsdrift krever:

  • Fornybare energikilder
  • Tilstrekkelig nettkapasitet
  • Stabil og tilgjengelig ladeinfrastruktur

Les mer om dette: Potensiell drivstoffbesparelse ved konvertering fra vannjet til CPP


Konklusjon

Når du velger fremdriftssystem, henger økonomi og miljø tett sammen. Et effektivt system reduserer både driftskostnader og utslipp.

Batteribasert fremdrift er miljøvennlig, men øker vekten – og dermed energibehovet. Balansen mellom propulsjonseffektivitet og energikapasitet er avgjørende.

For mange fartøytyper er CPP, integrert i et godt designet fremdriftssystem, en optimal løsning. Det gir:

  • Høy effektivitet
  • Lavere utslipp
  • Fremtidsrettet teknologi
  • Sterk økonomisk ytelse

Men for at nullutslippsfartøy virkelig skal lykkes kommersielt, må insentivene og infrastrukturen være på plass. Det må være billigere å operere grønt.

 

Hva er det mest effektive fremdriftssystemet i dag? Et Controllable Pitch Propeller (CPP)-system regnes ofte som det mest effektive fordi det gir god ytelse over hele hastighetsområdet og reduserer det totale energibehovet.
Hvor mye energi kan hybrid fremdrift spare? Hybrid fremdrift kan redusere energiforbruket med opptil 20 % ved å holde dieselmotorene nær sitt optimale belastningspunkt.
Er helelektriske fartøy alltid den grønneste løsningen? Ikke nødvendigvis. De har null lokale utslipp, men krever tunge batterier som øker motstanden og energibehovet, særlig på lengre ruter.
Når er en Water Jet det beste alternativet? Water Jet er best i grunt vann, ved behov for ekstrem manøvreringsevne eller når svært høy toppfart er viktig.
Hvilket fremdriftssystem er mest fremtidsrettet for nye drivstoff? CPP er svært tilpasningsdyktig og fungerer godt med batterier, hydrogen, metanol og andre alternative drivstoff.

 

 

avatar

Svein Helge Natterøy

Sales Manager, Servogear AS

RELATERTE INNLEGG