Skip to content
hurtigferge
Servogear AS9 feb 20233 min read

Den mest verdifulle energien er den du ikke bruker

Oppdatert 24. november 2025.

I dagens marked er det en kollektiv streben mot nullutslipp. Det er derfor ikke overraskende at mange utforsker hvordan man kan bygge fartøyer, eller optimalisere eksisterende fartøyer, slik at de kan gå på grønne energikilder.

Å investere i systemer som bruker grønn energi, for eksempel batterier, er imidlertid ikke det eneste alternativet når man skal skape et mer bærekraftig fartøy. Det som ofte blir oversett, er viktigheten av å optimalisere energiforbruket.

I denne artikkelen skal vi gå dypere inn i dette temaet og se på hvordan du kan oppnå en grønnere drift, uansett hvilken energikilde som brukes.

 

Energieffektivitet er nøkkelen

Å velge en grønnere energikilde er et meningsfullt steg, men hvis fartøyet ditt bruker mer energi enn nødvendig, begrenser du potensialet i ethvert system.

Akkurat som du ville isolert huset ditt før du kjøper et større varmesystem, trenger fartøy en effektiv plattform før elektrifisering eller alternative drivstoff kan levere full effekt.

Viktige fordeler ved økt energieffektivitet

  • Lavere utslipp: Å bruke mindre energi reduserer direkte CO₂-, NOₓ- og partikkelutslipp. Effektivitetsforbedringer alene kan redusere utslipp fra shipping med 20–30% i typiske operasjoner.

  • Forlenget rekkevidde for elektriske/hybride fartøy: Lavere energiforbruk betyr lengre tid mellom ladeøkter eller mindre nødvendig batterikapasitet.

  • Redusert behov for nye kraftinstallasjoner: Et mer effektivt fartøy krever ofte en mindre motor, mindre installert batterikapasitet eller lettere hjelpesystemer.

Kort sagt: den billigste og raskeste måten å redusere utslipp på er å bruke mindre energi.

Les mer om dette: Hvorfor vri roret

 

Tre hovedområder som bestemmer fartøyets energieffektivitet

Energieffektivitet handler om å eliminere sløsing – å bruke mindre energi for å utføre samme oppdrag uten å kompromittere sikkerhet eller operasjonsevne. Nedenfor er de viktigste områdene med størst forbedringspotensial.

1. Vektoptimalisering

Vekt er en av de mest avgjørende faktorene for energiforbruk. Unødvendig masse øker dypgang, motstand og belastning på fremdriftssystemet.

Hvordan redusere fartøyets vekt effektivt

  • Bytt ut foreldede eller overdimensjonerte komponenter med moderne, lette alternativer
  • Gå gjennom utstyr om bord for redundans eller sjelden brukte systemer
  • Vurder strukturell optimalisering eller bruk av avanserte materialer der det er mulig
  • Optimaliser batteri- eller drivstofflagringslayout for å unngå unødvendig strukturell forsterkning

Selv moderate vektreduksjoner kan gi betydelige besparelser gjennom fartøyets levetid.

2. Reduksjon av skrogmotstand

Skrogsdesign og overflatekvalitet påvirker hydrodynamisk motstand direkte, spesielt ved høyere hastigheter.

Forbedringsmuligheter

  • Optimalisering av skrogform eller ettermontering (f.eks. bulb-endringer, akterjusteringer)
  • Regelmessig rengjøring av skrog og polering av propell
  • Høyytelses antifouling-belegg
  • Reduksjon av appendasjemotstand
  • Bruk av CFD-modellering for å identifisere strømningsineffektivitet

3. Optimalisering av hele fremdriftslinjen

Et fremdriftssystem er bare så effektivt som sitt svakeste ledd. Reelle gevinster oppstår når man ser på hele fremdriftslinjen, ikke bare enkeltkomponenter.

Dette inkluderer:

  • Motor eller elektrisk motor
  • Girboks
  • Aksel
  • Braketter og støtter
  • Ror
  • Propell eller kombinerte propulsorsystemer

En svært effektiv propulsor gjør det mulig å installere mindre motorer eller redusere batterikapasitet uten å ofre ytelse. Servogears erfaring fra høyhastighetsfartøy viser at en optimalisert fremdriftspakke kan forbedre systemeffektiviteten med opptil 20–25%, avhengig av fartøytype.

Les mer om dette: Effektiv fremdrift i et grønt miljø, hva er alternativene?

 

Konklusjon

Energi er en begrenset og verdifull ressurs. Uansett om fartøyet ditt drives av diesel, hybrid eller full-elektriske systemer, er optimalisering av effektiviteten den mest effektive måten å redusere driftskostnader og miljøpåvirkning på.

Før du investerer i nye energikilder, vurder hvordan fartøyet ditt bruker energi i dag. Å forbedre effektiviteten er den mest umiddelbare, skalerbare og kostnadseffektive veien mot bærekraftig maritim drift.

 

Hva er den raskeste måten å redusere utslipp fra et fartøy? Å forbedre energieffektiviteten. Å bruke mindre energi reduserer utslipp direkte uten behov for store systemoppgraderinger.
Har energieffektivitet betydning for helelektriske fartøy? Ja, redusert forbruk gir lengre rekkevidde, lavere batterislitasje og kan gjøre det mulig å installere mindre batteripakker.
Hvor ofte bør skrogrengjøring utføres? Det avhenger av fartøytype og operasjonsprofil, men de fleste operatører drar nytte av planlagt rengjøring, vanligvis hver 3.–6. måned for høyhastighetsfartøy.
Kan oppgraderinger av fremdriftssystemet gi betydelige effektivitetsgevinster? Ja. En godt tilpasset fremdriftslinje kan gi 10–25% effektivitetsforbedring, avhengig av fartøytype og nåværende konfigurasjon.
Er vektreduksjon alltid fordelaktig? I de fleste tilfeller, ja, men det må aldri gå på bekostning av strukturell integritet eller sikkerhet.

 


avatar

Servogear AS

Servogear is a leading manufacturer of Controllable Pitch Propeller Systems for high-speed workboats, fast ferries, offshore vessels and yachts. Our tailor made solutions provides our customers with a unique combination of speed and thrust.

RELATERTE INNLEGG