Skip to content
fremdriftssystem med vribar propell (CPP)
Georg Andal12 okt 20222 min read

Hvorfor vri på roret?

Hvorfor vri på roret?
3:23

Fremdriftssystemet til ethvert fartøy er en viktig investering; det kan øke evnen til å konkurrere i markedet, forbedre effektiviteten og redusere driftskostnadene.

Når du skal optimalisere fartøyet ditt, er det avgjørende å se på hele fremdriftslinjen - motor, aksel, brakett, gir, ror, propell osv.

I denne bloggartikkelen skal vi se nærmere på roret for høyhastighetsfartøyer, og hvordan vridning av roret kan forbedre effektiviteten til fremdriftssystemet ditt.

 

Utfordringer med et konvensjonelt ror

Roret er en av de mest belastede komponentene på et høyhastighetsfartøy. Vannstrøm med høyere hastighet og en liten vinkel over et rorblad vil under visse forhold føre til kavitasjon, noe som øker drivstofforbruket og forårsaker erosjon på rorets overflate.

Konvensjonelle ror er plassert bak propellen med rorets tverrsnitt plassert symmetrisk på rorets vertikale senterplan.

Denne plasseringen tar imidlertid ikke hensyn til det faktum at propellen induserer en sterk rotasjonsstrøm som treffer rorbladet.

Dette resulterer i områder med lavt trykk på bladet, noe som fører til kavitasjon.

I tillegg er et konvensjonelt symmetrisk ror ofte tykt, noe som gir motstand når vannet passerer.

 

Les mer om dette: Hva som er viktig når du velger fremdriftsteknologi

 

Fordeler med å vri roret

Generelt kan et vridd ror ha omtrent 20 % høyere styreytelse enn konvensjonelle ror av samme størrelse. Dette skyldes hovedsakelig de slanke og vridde rorseksjonene, som er utformet for å utnytte propellens slipstrøm for å redusere luftmotstanden, gi høy styreytelse og øke fremdriftseffektiviteten.

Et vridd ror vil i seg selv gi bedre fremdriftseffektivitet, men det er også andre komponenter du må ta hensyn til når du skal forbedre roret og hele fremdriftslinjen.

Et vridd ror som er utformet som et luftprofil, vil gi et løft i vannstrømmen.

På grunn av den vinklede strømningen fra propellens slipstrøm vil rorets løftekraft ha en foroverrettet komponent og dermed bidra til å øke propellens skyvekraft. Dette vil øke fartøyets totale fremdriftseffektivitet.

Ved å støpe roret i ett stykke i rustfritt stål av høy kvalitet kan man redusere bladtykkelsen og likevel sikre den nødvendige styrken.

Et slankt ror reduserer luftmotstanden fra roret.

For å sikre den nødvendige rorvinkelen på +/- 35 grader må roret senkes litt ned fra skroget. En eksponert rorstamme vil gi motstand og generere betydelig turbulens mot akterenden. Ved å montere en rorkappe mellom den øvre delen av roret og skroget sikrer man optimal vannstrømning forbi rorstammen, noe som reduserer luftmotstanden og forbedrer fartøyets styreegenskaper.

 

Les mer om dette: Effektiv fremdrift i et grønt miljø - hva er alternativene?

 

Konklusjon

Optimalisering av roret kan føre til redusert luftmotstand, bedre styreegenskaper, et løft i vannstrømmen som bidrar til å øke propellens skyvekraft og øke rotasjonseffektiviteten. Et vridd ror sammenlignet med konvensjonelle ror for høyhastighetsfartøyer gir ca. 10-15 % redusert drivstofforbruk, noe som tilsvarer ca. 1,0 - 1,5 knop.


RELATERTE INNLEGG