Skip to content
elektrisk sightseeinghurtigferge i fjorden
Servogear AS7 feb 20224 min read

Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt

Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt
5:51

Den maritime næringen er svært konkurranseutsatt. Derfor er det et konstant press for å redusere kostnadene og øke effektiviteten. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvor de fleste høyhastighetsfartøy kan finne de beste mulighetene for å redusere driftskostnadene.

Hva er operasjonelle kostnader?

Det finnes to økonomiske hovedkategorier: Kapitalutgifter (CAPEX) og driftskostnader (OPEX). CAPEX refererer til midlene som brukes til å anskaffe, oppgradere og vedlikeholde fartøyet, mens OPEX er mer kortsiktige utgifter som kreves for å dekke de løpende driftskostnadene. Som du vet, vil OPEX over tid overstige CAPEX flere ganger i løpet av et fartøys levetid. Følgelig kan en høy CAPEX rettferdiggjøres hvis den kan redusere OPEX betydelig.

For høyhastighetsfartøy er det fire hovedkomponenter i OPEX (driftskostnader):

  • Drivstoff
  • vedlikehold
  • Lønn
  • Andre løpende utgifter som forsikring osv.

Det er mindre muligheter for kostnadsbesparelser knyttet til lønn og forsikring. Denne artikkelen vil derfor fokusere på hvordan man kan redusere kostnadene knyttet til drivstoff og vedlikehold. Disse to områdene påvirkes i stor grad av valg av fremdriftssystem.


Formålsriktig

Fartøystypen og driftsprofilen er et godt utgangspunkt når man skal vurdere det optimale fremdriftssystemet. Hvis fartøyet skal utføre oppdrag som krever flere ulike driftsprofiler, er det avgjørende at systemet er både tilpasningsdyktig og fleksibelt, slik at du kan bruke mest mulig tid på selve jobben og mindre tid på støtteaktiviteter.

Valg av feil fremdriftssystem kan føre til lavere hastighet, skader, støy og dårlig drifts-/drivstofføkonomi. Derfor er fremdriftssystemet på ethvert fartøy en viktig investering som kan redusere driftskostnadene betraktelig.

Målet med en slik investering bør derfor være å komme inn i en positiv design-sirkel, ved å sikre at du kan operere på en måte som reduserer kostnadene og sitter igjen med et fartøy som er optimalisert for sitt spesifikke formål.

I neste avsnitt skal vi ta for oss de fire hovedområdene du må evaluere for å redusere driftskostnadene.

 


1. Drivstoffeffektivitet

En av de største komponentene i OPEX er drivstoffkostnadene. Faktisk kan den dekke så mye som 50 % av de totale driftskostnadene. Følgelig er det et enormt potensial for kostnadsbesparelser bare på dette området - og jo større flåten er, desto mer kan du spare. I tillegg reduserer redusert drivstofforbruk også miljøavtrykket med samme prosentandel.

Nøkkelen er imidlertid ikke bare å bli så effektiv som mulig, men også å operere så smart som mulig. Når du har en utslippsfri motor, trenger du strøm. Denne elektrisiteten må komme fra en energikilde, for eksempel et batteri. Utfordringen er å bruke så lite energi som mulig. Hvis du kan begrense energiforbruket, reduserer du også mengden energi du trenger å frakte med deg, og dermed reduseres det faktiske behovet for installerte batterimoduler. Til gjengjeld sitter man igjen med en lavere nyttelast.

 

2. Planlagt vedlikehold og servicenettverk

For å unngå ekstra, unødvendig nedetid er det avgjørende at fartøyet ditt alltid følger produsentens anbefalte vedlikeholdsplan. Hvor ofte vedlikeholdet må utføres, vil variere fra fartøy til fartøy, men det vil være daglige, ukentlige og årlige oppgaver. Vedlikeholdet bør imidlertid utføres i henhold til en formålstjenlig tidsplan som er tilpasset fartøyets drift.

For å redusere tidsbruken på vedlikeholdsaktiviteter bør du investere i produkter/utstyr som er enkle å vedlikeholde, og som har lett tilgang til viktige reservedeler. Ved uplanlagt driftsstans er det dessuten viktig å ha tilgang til et effektivt og raskt servicenettverk med dyktige serviceteknikere, både ute i felten og i tilfelle produkthavari, og tilgang til reparasjon på et spesialverksted.


3. Produktets modenhet

Velprøvd og moden teknologi er en viktig faktor for å redusere risikoen for uplanlagt nedetid. Ny teknologi øker risikoen for driftsstans. Når du velger en produsent, må du sørge for at teknologien både er toppmoderne og har en lang historie med velprøvde installasjoner.


4. Utdanning og kompetanse

Kapteinens og mannskapets ferdigheter og kunnskaper er også en viktig del av driftskostnadene. Hvordan fartøyet opereres, kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko. Sørg for at mannskapet har oppdatert kunnskap og de ferdighetene som trengs for å operere.



Neste trinn - OPEX-valgmatrisen

For å oppsummere har vi laget en OPEX-valgmatrise, der du kan bruke disse nøkkelmålene og relaterte spørsmål til å støtte deg i arbeidet med å redusere driftskostnadene.

Operasjonelt mål Spørsmål Løsning
Drivstoffbesparelse

Inkluderer driftsprofilen høyhastighetsoverføring?

Velg et fremdriftssystem som kan trimmes for å gi optimal drivstoffeffektivitet.

Reduserte vedlikeholdskostnader

 

Er det et servicenettverk tilgjengelig?

Har du reservedeler tilgjengelig?

Følger du den planlagte vedlikeholdsplanen?

Velg en produsent med et servicenettverk i mitt område.

Ha en proaktiv tilnærming ved å etablere og vedlikeholde et anbefalt utvalg av viktige og tidskritiske reservedeler.

Ha faglærte medarbeidere som arbeider i henhold til den anbefalte vedlikeholdsplanen.

Redusere nedetid i driften Bruker dere optimal og velprøvd teknologi?

Velgen produsent som har en lang historie med velprøvde installasjoner.

Operasjonell effektivitet

Har fartøyet mange driftsprofiler?

Har mannskapet den nødvendige og oppdaterte kompetansen?

Velg et fleksibelt fremdriftssystem som tilpasser seg de ulike driftsmodusene.

Ha en systematisk tilnærming til å overvåke og kontinuerlig bygge kompetanse.

 

 

 

avatar

Servogear AS

Servogear is a leading manufacturer of Controllable Pitch Propeller Systems for high-speed workboats, fast ferries, offshore vessels and yachts. Our tailor made solutions provides our customers with a unique combination of speed and thrust.

RELATERTE INNLEGG