Skip to content
Elektrisk høyhastighetsfartøy som seiler gjennom en smal norsk fjord omgitt av bratte fjell og grønn vegetasjon.
Servogear AS7 feb 20224 min read

Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt

Oppdatert 24. november 2025. 

Høyhastighetsfartøy (HSV) opererer i et svært konkurranseutsatt marked. Med økende drivstoffpriser, strengere utslippskrav og høyere forventninger til oppetid, er det viktigere enn noen gang å redusere de operative kostnadene (OPEX).

Denne artikkelen beskriver de viktigste områdene hvor operatører kan oppnå betydelige og varige kostnadsreduksjoner – spesielt gjennom smartere valg av fremdriftssystem, energieffektiv drift og strukturert vedlikehold.

 

Hva er operasjonelle kostnader (OPEX)?

Det finnes to økonomiske hovedkategorier:

  • CAPEX – kostnader ved å anskaffe, oppgradere og utruste et fartøy

  • OPEX – løpende driftskostnader for å holde fartøyet i operasjon

I løpet av et fartøys levetid vil OPEX normalt overstige CAPEX flere ganger. Dette gjør teknologivalg som reduserer driftskostnader, særlig fremdriftssystem, svært verdifulle.

For høyhastighetsfartøy består OPEX hovedsakelig av:

  • Drivstoff (ofte 40–60 % av total OPEX)
  • Vedlikehold
  • Lønn
  • Forsikring og andre finansielle kostnader

Siden lønn og forsikring har begrenset potensial for kostnadsreduksjon, ligger de største mulighetene i drivstoffeffektivitet og optimalisering av vedlikehold. Begge områder er sterkt knyttet til valg av fremdriftssystem og hvordan fartøyet opereres.

Anbefalt lesing: Hva er viktig når man skal velge fremdriftsteknologi?

 


Nøkkelstrategier for å redusere operative kostnader i høyhastighetsfartøy

Fartøytype og operasjonsprofil er et godt utgangspunkt når man vurderer optimalt fremdriftssystem. Dersom fartøyet utfører oppdrag med flere ulike operasjonsprofiler, er det avgjørende at systemet er både fleksibelt og tilpasningsdyktig. Slik kan du bruke mest mulig tid på selve oppdraget, og minst mulig tid på støtteaktiviteter.

Feil valg av fremdriftssystem kan føre til:

  • Lavere hastighet
  • Økt slitasje
  • Støy
  • Høyt drivstofforbruk

Et riktig dimensjonert og tilpasset fremdriftssystem er derfor en viktig investering som kan redusere OPEX betydelig.

Målet bør være å etablere en positiv designspiral, hvor fartøyet kan operere på en måte som senker kostnadene og samtidig er optimalisert for sitt spesifikke formål.

Nedenfor gjennomgår vi de fire viktigste områdene som må vurderes for å redusere OPEX.

 

1. Drivstoffeffektivitet

Drivstoffkostnader er ofte den største enkeltkomponenten i OPEX – og kan utgjøre så mye som 50%. Det betyr at selv små forbedringer kan gi store besparelser over tid. I tillegg vil lavere forbruk redusere miljøavtrykket tilsvarende.

Hvordan forbedre drivstoffeffektiviteten

Velg et fremdriftssystem tilpasset operasjonsprofilen

Et "fit-for-purpose" system sikrer optimal last over hele hastighetsregisteret. Mismatchede systemer kan føre til:

  • Høyere forbruk
  • Lavere hastighet
  • Økt slitasje
  • Redusert manøvreringsevne

Reduser energibehovet i hybride og elektriske fartøy

Selv nullutslippsfartøy er avhengige av lagret eller generert energi. Lavere energiforbruk gir:

  • Færre nødvendige batterimoduler
  • Lavere totalvekt
  • Redusert CAPEX
  • Økt rekkevidde

Prediktiv og sanntids energistyring

Moderne operatører tar i økende grad i bruk:

  • Automatisk pitch/trim-optimalisering
  • Ruteplanlegging basert på vær og last
  • Kontinuerlig måling av motorlast, energiforbruk og effektbehov

 

2. Planlagt vedlikehold og servicenettverk

Vedlikehold utgjør en betydelig andel av OPEX – både i direkte kostnader og i tapt inntekt ved nedetid.

Reduser vedlikeholdskostnadene gjennom:

Vedlikeholdsplan tilpasset operasjonen

Serviceintervaller bør samsvare med fartøyets faktiske belastning. Over-vedlikehold sløser tid og ressurser, mens under-vedlikehold øker risiko.

Enkelt vedlikehold

Velg fremdriftsløsninger med:

  • God tilgjengelighet til kritiske komponenter
  • Modulære systemer
  • Lett tilgjengelige reservedeler

Dette reduserer vedlikeholdstid og minimerer uforutsette stopp.

Sterkt og raskt servicenettverk

Ved uforutsett nedetid er det avgjørende med rask tilgang til:

  • Feltteknikere
  • Serviceverksteder
  • Diagnostikk og reservedeler

Forsinkelser kan føre til betydelige kostnader og tapt driftstid.

Les mer om dette: Effektiv fremdrift i et grønt miljø, hva er alternativene?

 

3. Produktets modenhet og dokumentert teknologi

Valg av fremdriftssystem med dokumentert ytelse og pålitelighet reduserer risiko for driftsavbrudd.

Viktige vurderinger:

  • Dokumenterte installasjoner i lignende fartøystyper
  • Høy oppetid
  • Forutsigbar ytelse
  • Stabilt drifts- og vedlikeholdsbehov

Selv om ny teknologi kan være attraktiv, innebærer umodne løsninger ofte høyere risiko, mer vedlikehold, lengre læringstid og økt behov for opplæring.


4. Opplæring og kompetanse i mannskapet

Selv et optimalt designet fartøy kan prestere dårlig hvis det opereres feil.

Typiske eksempler på driftsfeil som øker kostnader:

  • For høy RPM i forhold til nødvendig hastighet
  • Feil bruk av CP-propeller
  • Ugunstig trim
  • Feil bruk av hybridmoduser

Treningsprogrammer og kontinuerlig kompetansebygging bidrar direkte til lavere OPEX ved at fartøyet opereres mer effektivt.

Best practice:

Innfør et strukturert kompetansesystem som omfatter onboarding, årlige oppfriskninger og opplæring ved nye systemer eller fartøy.

Les mer: Potensiell drivstoffbesparelse ved konvertering fra Water Jet til CPP

 

Neste steg - OPEX-valgmatrisen

For å oppsummere har vi laget en OPEX-valgmatrise, der du kan bruke disse nøkkelmålene og relaterte spørsmål til å støtte deg i arbeidet med å redusere driftskostnadene.

Operasjonelt mål Spørsmål Løsning
Drivstoffbesparelse

Inkluderer driftsprofilen høyhastighetsoverføring?

Velg et fremdriftssystem som kan trimmes for å gi optimal drivstoffeffektivitet.

Reduserte vedlikeholdskostnader

 

Er det et servicenettverk tilgjengelig?

Har du reservedeler tilgjengelig?

Følger du den planlagte vedlikeholdsplanen?

Velg en produsent med et servicenettverk i mitt område.

Ha en proaktiv tilnærming ved å etablere og vedlikeholde et anbefalt utvalg av viktige og tidskritiske reservedeler.

Ha faglærte medarbeidere som arbeider i henhold til den anbefalte vedlikeholdsplanen.

Redusere nedetid i driften Bruker dere optimal og velprøvd teknologi?

Velgen produsent som har en lang historie med velprøvde installasjoner.

Operasjonell effektivitet

Har fartøyet mange driftsprofiler?

Har mannskapet den nødvendige og oppdaterte kompetansen?

Velg et fleksibelt fremdriftssystem som tilpasser seg de ulike driftsmodusene.

Ha en systematisk tilnærming til å overvåke og kontinuerlig bygge kompetanse.

 

Hvor mye kan optimalisering av fremdrift redusere drivstofforbruket? Typisk mellom 10–25 %, avhengig av fartøy og operasjonsprofil.
Er hybride eller elektriske systemer billigere i drift? Ja, lavere energibehov gir mindre batteripakker, lavere vekt og redusert vedlikehold.
Hva forårsaker unødvendige vedlikeholdskostnader? Ofte skyldes det manglende reservedeler, feil serviceintervaller eller drift utenfor optimal belastning.
Hvor viktig er mannskapets kompetanse? Svært viktig. Operasjonspraksis kan påvirke drivstofforbruket med 5–20 %.
Er dokumentert teknologi viktig? Ja. Modne og velprøvde systemer reduserer risiko for driftsstans og gir forutsigbar ytelse.

 

 

 

avatar

Servogear AS

Servogear is a leading manufacturer of Controllable Pitch Propeller Systems for high-speed workboats, fast ferries, offshore vessels and yachts. Our tailor made solutions provides our customers with a unique combination of speed and thrust.

RELATERTE INNLEGG