Nyheter fra Servogear – Framdriftseffektivitet for fremtiden

Stort potensial for energieffektive fremdriftssystemer i det nordvestlige Stillehavet

Skrevet av Servogear AS | 8 feb 2019

Servogear besøkte nylig Nord-Amerika, der økende miljøbevissthet utløser etterspørsel etter energieffektive maritime løsninger.

Som partner i NCE Maritime CleanTech-klyngen deltok Servogear i Innovasjon Norges Global Growth-program på den nordamerikanske stillehavskysten i begynnelsen av februar. Regionen deler de samme miljøbekymringene og har de samme ambisjonene for grønn maritim transport som vi har i Norge.

- Vi fikk sjansen til å promotere vår grønne teknologi i en region som ønsker å legge lista høyt når det gjelder å motvirke klimaendringene. Servogears energieffektive og støysvake propelløsninger er ideelle for å redusere driftskostnadene og redusere påvirkningen på omgivelsene, inkludert livet under vann, sier administrerende direktør Torleif Stokke i Servogear.

 

Samarbeid for bærekraftige løsninger

Stokke var en del av Seattle-delen av Global Growth-programmet, som har som mål å koble sammen bedrifter og organisasjoner fra begge sider av Atlanteren for å utforske grønne forretningsmuligheter sammen. Lokale myndigheter spiller også en viktig rolle, for eksempel Washington State Department of Commerce, der Joshua M. Berger er maritim leder. Målet med deres nye Maritime Blue Strategy er å utvikle den maritime næringen til å bli en pådriver for et bærekraftig samfunn.

- I Seattle- og Vancouver-området har de samme filosofi som vi har i NCE Maritime CleanTech-klyngen. Samarbeid er avgjørende for å fremme innovasjon og øke implementeringen av grønne maritime løsninger. De er ivrige etter å lære av hva vi gjør i Norge for å utvikle markeder for rene, maritime løsninger, og hvordan vi jobber som klynge for å utvikle bærekraftige løsninger for fremtiden. Jeg ser frem til å fortsette diskusjonene med Berger når han kommer for å snakke på Vestlandskonferansen i februar, sier Stokke.

 

Effektiv fremdrift muliggjør grønn transport

Når energi er en begrenset ressurs, er et energieffektivt fremdriftssystem en forutsetning for lav- eller nullutslippsfartøy, enten de er helelektriske eller hybride.

- I en region med sju millioner mennesker, lange kystlinjer og store innsjøer er vannveien en optimal måte å transportere folk på. Men den må være miljøvennlig. Ved å ta tak i dette problemet vil Washington State styrke sin egen maritime industri og samtidig gjøre verden til et bedre sted, forklarer Torleif Stokke.

Servogear er en ledende produsent av fremdriftssystemer og girkasser til hurtiggående lettvektsfartøy, og ser et stort potensial i det nordamerikanske markedet.

- Basert på den dialogen jeg har hatt med flere interessenter i Seattle, virker de svært interessert i våre energieffektive og støysvake propellsystemer, inkludert hybridgirløsninger med integrerte batterier. Jeg tror ikke de vil finne tilsvarende systemer i det nordamerikanske markedet som vil gi dem de samme resultatene når det gjelder bedre drivstofføkonomi og mindre påvirkning på omgivelsene, sier Stokke.