Hybridskipet Brim Explorer er utstyrt med et Servogear-fremdriftssystem. I sommer trafikkerer fartøyet fjorden utenfor Oslo, kun drevet av fornybar energi.
Verdens første hybride hvalsafarifartøy har reist sørover. I Oslo får innbyggere og turister oppleve Oslofjorden på en helt annen måte.
- Du hører kanskje bare kjøleskapet og isbitmaskinen. Det er veldig stille, og det er veldig viktig for oss, forklarer medgrunnlegger og medeier Espen Larsen-Hakkebo.
Servogear leverte et energieffektivt, hybrid fremdriftssystem, dvs. propeller, aksler, girkasser, ror, elektriske motorer, batteripakke og selvfølgelig energistyringssystem gjennom vår partner Brunvoll Mar-El. Servogear leverte også fremdrift til søsterskipet Bard.
- Fartøyet har en god driftsprofil både ved høye og lave hastigheter. Systemet fungerer optimalt, og det manøvrerer veldig bra, sier medgründeren.
Katamaranen ble bygget av Maritime Partner og levert i oktober 2019. Den var en stor suksess fra begynnelsen. I mars ble den imidlertid rammet av korona, og rederiet valgte å omdirigere den til Oslo.
- Vi tok Brim til Oslo fordi vi trengte å beskytte arbeidsplasser under koronasituasjonen. Responsen har vært overveldende, forteller Larsen-Hakkebo.
Se filmen under - og mer informasjon i referanseseksjonen.