Fremdriftsleverandøren SERVOGEAR styrker ledelsen etter rekordsalg
Servogear har hatt rekordsalg i første kvartal 2021, og har etablert en ordrereserve på 120 millioner kroner (14 millioner USD) for levering i 2021, sammenlignet med en total omsetning på 78 millioner kroner (9,1 millioner USD) for hele 2020. Mye av suksessen kommer fra bestillinger på nullutslippsfremdriftssystemer til hurtiggående passasjerferger og cruise- og sightseeingfartøyer for turisme.
Selskapet er også en stor leverandør av fremdriftssystemer til hurtiggående Crew Transfer Vessels, som brukes til å frakte servicepersonell til og fra havvindmøller. Servogear har bestillinger på ni slike hurtiggående fartøyer som skal leveres i år, og har nylig inngått en kontrakt med en britisk operatør om det første hybrid-CTV-fartøyet.
Servogear planlegger for videre vekst, og har rekruttert Vermund Hjelland som ny administrerende direktør i selskapet fra august 2021. Torleif Stokke, som har hatt stillingen som administrerende direktør de siste 8 årene, går over i en ny stilling i selskapet som Business Development Manager, for å styrke aktivitetene mot det grønne skiftet.
Vermund Hjelland er utdannet skipsarkitekt, og kommer fra en stilling som Vice President, Technology & Development i rederiet Eidesvik Offshore ASA. Han har bred erfaring fra utvikling av mer miljøvennlig drift av flåten av spesialbygde offshoreskip, med overgang til LNG-drift, batteri-/hybriddrift og fornybare løsninger for å redusere utslipp fra skipsfartsnæringen.
- Servogear er et svært interessant selskap, med banebrytende teknologi, og vil bidra sterkt til å redusere utslippene av klimagasser fra hurtiggående handelsfartøy, sier Hjelland. - I løpet av de neste årene kan det bli bygget mellom 75 og 80 nye hurtiggående passasjerferger bare i Norge, for å oppfylle regjeringens mål om å redusere utslippene fra innenriks sjøfart i Norge med 50 % innen 2030. For meg er det givende å bidra til denne utviklingen i Servogear, sier han.
Torleif Stokke har ledet selskapet i en periode preget av forskning og utvikling, og introduksjon av førstegenerasjons teknologi på veien mot det grønne skiftet. I løpet av de siste årene har Servogear vunnet 8 av 10 kontrakter for levering av fremdriftssystemer til hybride eller helelektriske hurtigbåter i Norge, samt fremdriftssystemet til et fartøy drevet av en hydrogenbrenselcelle, det første i sitt slag.
I sin nye stilling skal Stokke fortsette arbeidet med å introdusere Servogears nullutslippsteknologi til kunder i Norge og internasjonalt. Selskapet fortsetter sitt FoU-arbeid mot andregenerasjonsløsninger, med forbedret effektivitet i selskapets Controllable Pitch Propeller-design, som er av avgjørende betydning for høyhastighetsfartøyer som drives av batteripakker over lange distanser, og som frakter hundrevis av passasjerer.
- Servogear eksporterer 70 % av produktene sine, men er fortsatt en relativt liten leverandør til det globale markedet, sier Stokke. - For å nå ut til nye kunder globalt styrker vi nå markedsaktivitetene våre internasjonalt. Vi har som mål å inngå avtaler med servicepartnere og representanter for å sikre at vi kan tilby umiddelbar og kvalifisert service og support til kundene våre, uansett hvor de befinner seg. Viktige nye markeder vil være havvindprosjekter i Amerika og Det fjerne østen, avslutter han.