En ny, helelektrisk kombi-katamaran for Lysefjorden markerer et nytt kapittel i Rødnes overgang til utslippsfrie hurtigbåtoperasjoner. Servogears fremdriftssystem står i sentrum for satsingen.
Rødne, Norges ledende familieeide hurtigbåtrederi, bygger nå en helelektrisk kombi-katamaran for drift på Lysefjorden. Fartøyet, som er under bygging ved Oma Baatbyggeri på Stord, skal inn på langtidskontrakt for mobilitetsaktøren Kolumbus på ruten Lauvik – Lysebotn. Katamaranen er designet for å frakte lastebiler, biler og inntil 97 passasjerer i tillegg til last – en fleksibel løsning for miksen av pendler- og turisttransport.
For alle typer fartøy teller hver kilowatt som spares. For elektrisk drevne fartøy betyr lavere energiforbruk mindre batteripakker, lavere vekt, raskere lading og reduserte driftskostnader. Servogears Ecoflow Propulsor™-system er utviklet til nettopp dette formålet: å optimalisere fremdriftseffektiviteten ved alle hastigheter og belastninger, fra manøvrering ved kai til marsjfart i åpent farvann.
Den nye kombi-katamaranen skal leveres i 2026 og blir en del av Rødnes voksende flåte av nullutslippsfartøy. Rederiet opererer allerede den helelektriske sightseeingbåten Rygerelektra, som også er utstyrt med Servogears Ecoflow Propulsor™. De bygger nå videre på denne erfaringen og legger til økt funksjonalitet for pålitelig, daglig passasjer- og biltransport.
– Effektiv fremdrift er avgjørende for elektrisk drift. Ved å samarbeide med Servogear nok en gang, vet vi at vi sikrer maksimal rekkevidde for både passasjerer og last – samtidig som energiforbruket holdes på et minimum. Systemet deres bidrar til stabil drift og punktlige avganger, noe som er helt nødvendig for lokalsamfunnene som er avhengige av denne ruten.
— Lars André Rødne, daglig leder i Rødne Fjord Cruise
Servogear har hatt et langt samarbeid med både Rødne og Oma Baatbyggeri, og det nye fartøyet bygger videre på denne relasjonen.
– Fra et verftsperspektiv er det en stor fordel å jobbe med en fremdriftsleverandør som kombinerer tiår med erfaring og et sterkt fokus på innovasjon. Servogear tilpasser løsningene til fartøyets operasjonsprofil, noe som gjør vår jobb enklere og sluttproduktet enda bedre.
— Gunnar Jan Oma, daglig leder i Oma Baatbyggeri
For den nye kombi-katamaranen bidrar Servogear Ecoflow Propulsor™ til:
– Fartøyet viser tydelig hvordan våre fremdriftsløsninger bidrar til å drive frem elektrifiseringen av hurtigbåtsektoren. Samtidig understreker det styrken i samarbeidet mellom Rødne, Oma Baatbyggeri og oss – et partnerskap som gjør det mulig å levere svært effektive, utslippsfrie fartøy.
— Svein Helge Natterøy, salgsleder i Servogear
Nybygget skal leveres i 2026. Det markerer nok en milepæl for Servogear i arbeidet med å støtte redere og verft i utviklingen av kommersielt levedyktige og miljøvennlige transportløsninger.
– Etter hvert som infrastruktur og fartøyteknologi videreutvikles, vil energieffektivitet fortsatt være avgjørende. Det er nettopp der våre fremdriftssystemer har størst effekt, avslutter Natterøy.
2 × Ecoflow Propulsor™
Hvert system er produsert i Norge og består av: