I april 2019 ble verdens første diesel-elektriske hybridhurtigferge "Fjordled" satt i drift i Haugesund, noe som reduserer lokal forurensning og klimautslipp.
De aller første HDE 220-girkassene fra Servogear spiller en viktig rolle når hurtigbåten "Fjordled", som har plass til 86 passasjerer, settes i drift for Norled på Vestlandet i april 2019.
Langsiktig partnerskap
Servogear og Brunvoll Mar-El har utviklet et plugin hybrid fremdriftssystem, som integrerer batterier ladet med fornybar energi og en elektrisk motor i det tradisjonelle kraftsystemet om bord.
- Vi er glade for å se "Fjordled" i drift, og det er en milepæl for oss å levere vår første Servogear Ecoflow PropulsorTM - Hybrid-pakke inkludert de nye HDE 220-girkassene. Sammen med vår langsiktige partner Brunvoll Mar-El har vi vært i stand til å utvikle og levere en toppmoderne fremdriftspakke med uovertruffen ytelse når det gjelder energieffektivitet, sier Servogear-sjef Torleif Stokke.
Ved utstrakt bruk av ny teknologi gjør Norled det mulig for dette Zero-Emission-In-Port-fartøyet å redusere NOx-utslippene med opptil 80 prosent, sammenlignet med det forrige fartøyet som ble brukt på forbindelsen. Det vil også ha lavere utslipp av klimagasser. I tillegg til et fremdriftssystem med markedsledende energieffektivitet, benytter det seg av det mest moderne eksosrensesystemet.
Til dette formålet har Servogear sammen med Brunvoll Mar-El utviklet Servogear Ecoflow propulsorTM - Hybrid. Pakken inkluderer den nye, lette hybridgirkassen HDE220, som gjør det mulig å montere elektriske motorer direkte. I tillegg leverer Servogear propeller med regulerbar stigning, effektror og design av propelltunneler. Brunvoll-Mar-El har utviklet et integrert hybridsystem som inkluderer fremdriftskontroll, batterier, batteri- og energistyringssystemer og omformere.
HDE220 plugin hybridgirkasse har samme fotavtrykk som den velkjente HD220-girkassen.
Under normal drift vil "Fjordled" bruke dieselmotorene sine til transittene til den avsidesliggende øya Røvær og elektrisk fremdrift i havneområdene. Fartøyet er nok et skritt i retning av utslippsfri passasjertransport til sjøs og er bygget av det norske skipsverftet GS Marine.
Norled skal operere fartøyet for Kolumbus på strekningen Haugesund - Røvær - Feøy de neste 10 årene. Et identisk konvensjonelt fartøy kalt Fjordøy vil bli utstyrt med samme propellsystem og girkasser. Det er klart til å bli oppgradert til et fullhybridsystem på et senere tidspunkt.