Rederiet Njord Offshore og verftet Penguin International LTD har valgt energieffektive Servogear-propeller for å gi kraft og manøvreringsevne til sitt nyeste offshore vindpark-støttefartøy "Ventus Formosa".
Dette er verdens første kombinerte mannskapsoverførings- og innkvarteringsfartøy for havvindindustrien, bygget ved verftet Penguin International LTD i Singapore. Det 35 meter lange fartøyet er designet av BMT og skal opereres av Njord Offshore. Det er bygget for å kunne huse opptil 24 ingeniører.
- Vi er glade for at Njord Offshore og Penguin International nok en gang velger utprøvd, verdensledende, norsk fremdriftsteknologi fra Servogear i sine støttefartøyer til vindparker. Dette er båter som har helt spesielle krav og egenskaper når det gjelder kraftbehov og pullerttrekk, sier administrerende direktør i Servogear, Torleif Stokke.
Servogear leverer et komplett propellarrangement med regulerbar stigning, inkludert propellblader, aksel, akselbraketter og effektror. Systemet overvåkes og styres gjennom et Brunvoll Mar-El-kontrollsystem. Propellakslene og servosystemene er montert på girkasser fra ZF.
- Entreprenørene trenger fartøy som kan sørge for sikker, rask og kostnadseffektiv transport av folk og utstyr til havvindinstallasjonene. Servogear har opparbeidet seg erfaring med offshore vindmølleparker gjennom flere tiår, og vi har en lang, velprøvd merittliste for krevende fartøyer som dette, sier Stokke.
"Ventus Formosa" Fartøyene vil bli kontrahert av Siemens Gamesa, som bygger havvindparken Formosa 1 på vegne av et joint venture bestående av Orsted, JERA, Macquarie's Green Investment Group og Swancor. Avtalen inkluderer en 15-årig serviceavtale. Formosa 1-vindparken har en installert kapasitet på totalt 128 MW og ligger nordvest for Taiwan.