Skip to content
diskusjon om utslippsfrie hurtigbåter
Servogear AS22 aug 20192 min read

Et skritt nærmere utslippsfrie hurtigbåter

Det er funksjonelle krav, og ikke detaljerte spesifikasjoner, som er viktig for at industrien skal kunne utvikle den beste teknologien for fremtiden, mener Servogear-sjef Torleif Stokke.

Servogear var invitert av den ledende havklyngen NCE Maritime CleanTech til Arendalsuka, som er Norges viktigste møteplass for organisasjoner, bedrifter og politikere. I denne pittoreske norske kystbyen samles de for å diskutere vår felles bærekraftige og smarte fremtid.

- Servogear er stolte over å være valgt ut til å representere bransjen i paneldiskusjonen om fremtidens utslippsfrie hurtigbåter. Vårt budskap til dem som utformer anbudene, er at de må stille funksjonelle krav for at bransjen skal kunne utvikle den beste teknologien. De bør for eksempel stille krav om at et fartøy som skal operere på bestemte ruter er utslippsfritt, sier administrerende direktør Torleif Stokke.

Han får støtte av Erlend Solem, administrerende direktør for kollektivtrafikk i Trøndelag. De ønsker å utvikle det som kan bli verdens første offentlige hurtigbåt drevet av hydrogen.

- Funksjonelle krav, og ikke detaljerte spesifikasjoner som myndighetene ofte henviser til, er avgjørende for at bransjen skal kunne utvikle de beste løsningene for fremtiden. Bransjen er i stand til å utforme de beste løsningene for å nå målene våre, sier Solem.

Ingen grenser for bransjen

Over 30 personer var møtt opp for å høre på debatten mellom politikere, organisasjoner og næringen om bord på Norges største seilskip, Statsraad Lemkuhl, som ligger til kai i Arendal havn. Trøndelag har vært en pådriver i hurtigbåtsektoren i Norge, med sine strenge miljøkrav. I september vil fem konsortier presentere sine konsepter for en utslippsfri hurtigbåt på den berømte Trondheimsfjorden, deriblant ZEFF-prosjektet, som Servogear er partner i.

- Vi gleder oss til å lære mer om de fem konseptene. Vi vet at det vi får se er en oppskrift på fartøyer som verden aldri før har sett, og miljøløsninger som aldri før har vært tatt i bruk i denne bransjen. Bransjen virker svært kompetent og har en ekstrem evne til å utvikle nye løsninger raskt. For ett år siden sa konsortiene at deres teknologi kunne klare en hastighet på 30 knop i en halv time. I dag sier minst to av gruppene at de kan operere fartøyet i fire timer. De har altså ganget rekkevidden med åtte på bare ett år. Det ser ikke ut til å være noen grenser for hva denne industrien kan få til, sier Solem.

Han forklarer hvordan prosjektet startet med ambisiøse politikere i 2013, som ønsket å halvere utslippene fra transport til halvparten. De ble sjokkerte da de fikk vite at deres fem hurtigbåter sto for like mye klimagassutslipp som deres 600 busser.

- Jeg er virkelig imponert over hvordan Trøndelag pusher grensene for bransjen. Jeg er glad for å kunne si at vi er klare til å levere den teknologien de trenger for å oppfylle politikernes ambisjoner, kommenterer Torleif Stokke.

Energieffektiv fremdrift er avgjørende

Servogear er partner i ZEFF-konsortiet sammen med Selfa Arctic, LMG Marin, Hyon og Norled. Og uansett hva som skjer i september, vil ZEFF-prosjektet bli videreutviklet av gruppen.

- Servogears bidrag er optimaliserte fremdriftssystemer som vil redusere energiforbruket til et minimum. Energieffektiv fremdrift er en nøkkel til å realisere en utslippsfri hurtigbåt, forklarer Torleif Stokke. For den norske maritime næringen handler dette ikke bare om bærekraftig drift av hurtigbåter, men også om å utvikle teknologi som kan eksporteres.

- Vi importerer elbiler, men kan eksportere elektriske fartøy. Det er et enormt globalt marked for bilferger, men et enda større marked for hurtigbåter. Men det største potensialet kan utnyttes hvis vi bruker dette som en treningsarena for de største skipene, på sektorer som cruise, container og tank, sier Erlend Solems.

avatar

Servogear AS

Servogear is a leading manufacturer of Controllable Pitch Propeller Systems for high-speed workboats, fast ferries, offshore vessels and yachts. Our tailor made solutions provides our customers with a unique combination of speed and thrust.

RELATERTE INNLEGG