I januar ble det offisielt at Green Yacht AS har valgt Servogear som leverandør av fremdriftssystem til fartøyet Hydrogen Viking.
Båten, som er en ombygd Sunseeker Predator 95, blir et av verdens første og raskeste skip drevet av hydrogen. Hydrogen Viking vil bli utstyrt med en hydrogencelle som vil levere energi til en batteribank om bord, som i sin tur vil forsyne gir og propeller med tilstrekkelig kraft til å bevege skipet i over 30 knop!
"Vi er veldig stolte, og det er veldig givende og lærerikt for Servogear å delta i dette innovative prosjektet. Servogear har som mål å sitte i førersetet når det gjelder å levere fremtidsrettet fremdriftsteknologi, og denne ordren bør være det fremste beviset på nettopp det", sier Torleif Stokke, administrerende direktør i Servogear i en kommentar.
Hydrogen Viking blir et av de første fartøyene i verden som drives av hydrogen alene, og det blir ledende når det gjelder toppfart. Fartøyet er et pilotprosjekt for eieren, Green Yacht, og systemet er ment for videre kommersialisering for både nybygg og ombygginger. Hydrogen i kombinasjon med batteri finnes allerede på mange tegnebrett og i mange planer, men Hydrogen Viking blir en av de første som blir realisert.
"Når vi nå har bestemt oss for en leverandør av fremdriftssystem, har vi lagt bak oss en stor og viktig milepæl for prosjektet. Vi valgte Servogear, rett og slett på grunn av deres historie og kompetanse innen fremdriftssystemer. En kompetanse vi allerede har gjort god bruk av i detaljprosjekteringen av Hydrogen Viking. Vi er nå i rute med prosjektet og ser virkelig frem til prøvekjøring og sjøsetting!" sier Christian Erichsen, prosjektleder for Hydrogen Viking i Green Yacht AS.
Green Yacht er et bergensbasert selskap som blant annet har Greenstat, Prototech og Corvus på eiersiden.
"Det er veldig positivt at vi kan bruke en lokal leverandør av et fremdriftssystem når vi utvikler grønne energiløsninger for maritim sektor, sier Vegard Frihammer, administrerende direktør i Greenstat og COB i Green Yacht.
Leveransen av fremdriftsløsningen er satt til sommeren i år, og alt ligger til rette for at det første hurtiggående hydrogenfartøyet i verden skal seile under norsk flagg. Det er noe å være stolt av!