Fremdriftssystemet er uten tvil en viktig del av ethvert fartøy, inkludert vindparkfartøyer. Feil valg av fremdriftssystem kan få alvorlige konsekvenser, og føre til sikkerhetsrisikoer, dårlig drivstoffeffektivitet og svekket konkurranseevne.
I denne bloggartikkelen diskuterer vi driftsprofilen til vindparkfartøyer og egenskapene til et CPP, før vi ser på fordelene ved å velge et CPP til vindparkfartøyet ditt.
Et typisk CTV (Crew Transfer Vessel), som for eksempel et vindparkfartøy, er 20-30 meter langt og har plass til 12-24 passasjerer. Disse passasjerene er teknikere som må transporteres trygt til vindmøllene hver morgen. I tillegg frakter disse båtene ofte verktøy og drivstoff - omtrent 8-10 tonn i nyttelast.
Vindmølleparkfartøy har vanligvis tre hoveddriftsmodi:
Transitt til vindmølleparken i høy hastighet
Fartøyene er ute på åpent hav, og bør derfor kunne manøvrere godt i høye bølger, sterk vind eller strøm og varierende dekkslast. Vanligvis er de ute ca. 12 timer i døgnet (3000-4000 driftstimer per år). Dette er normalt den mest energikrevende driftstilstanden.
Transittdrift med middels/lav hastighet i vindparker
Den andre driftsmodusen er når vindparkfartøyene går i transitt mellom vindturbinene i hastigheter på rundt 10-20 knop.
Pullertenes tilstand
For å kunne transportere passasjerene trygt inn til vindmøllen må arbeidsbåtene kunne skyve baugen ganske hardt mot vindmøllen. Derfor er det avgjørende å ha høy pullerttrykk/trekkraft.
Ettersom arbeidsbåtene ofte er ute på røff sjø, er det viktig at de er i stand til å operere i det værvinduet som er avtalt.
Effektiv drift i de ovennevnte modusene krever ulike stigningsinnstillinger for propellen og dermed en vribar propell.
Det er derfor avgjørende å kombinere disse operasjonene på en effektiv måte. I tillegg til effektivitet er også pålitelighet og sikkerhet viktige faktorer.
Les mer om dette: Den mest verdifulle energien er den du ikke bruker
CPP er en vribar propell. Det betyr at propellens stigning kan justeres for optimal belastning på motorene og tilpasses ulike forhold, for eksempel varierende fartøylast, værforhold og driftsmodus.
Dette fremdriftssystemet kan derfor brukes til å kjøre fartøyet både forover og akterover ved å vri propellbladene i akterlig stigning uten å måtte endre akslingens rotasjonsretning. Jevn manøvrering reduserer slitasjen på motorene, noe som også reduserer vedlikeholdskostnadene for motorene.
Med en hybridløsning får du også optimal propellstigning i EL-modus.
Det er flere grunner til at CPP er det foretrukne valget for vindparkfartøy. La oss ta en titt på fordelene ved å velge en CPP fremfor andre fremdriftssystemer:
Les mer om dette: Hva er viktig når du skal velge fremdriftsteknologi?
Å velge feil fremdriftssystem for vindparkfartøyet ditt kan få alvorlige konsekvenser. Fremdriftssystemet til fartøyet ditt er derfor en viktig investering; det kan øke evnen til å konkurrere på markedet med god drivstoffeffektivitet, mindre sikkerhetsrisiko og tilrettelegging for hybridisering.