Seastreak er en fergeforbindelse mellom New Jersey og New York City, og ble satt i drift på begynnelsen av 2000-tallet. Hurtigfergen ble opprinnelig levert med fire dieselmotorer og fire vannjetdrev.
Drivstoffkostnadene er en viktig drivkraft i fergedriften, og det å holde drivstoffregningen på et minimum er en måte å holde fergedriften levedyktig på. Seastreak ønsket større drivstoffeffektivitet enn de fire motorene som ble levert/produsert, og ble tiltrukket av Servogear-konseptet.
I denne bloggartikkelen vil vi diskutere hvordan Seastreak Wall Street reduserte driftskostnadene og halverte CO2-utslippene per passasjer med Servogear Ecoflow Propulsion-systemet.
Før vi går nærmere inn på hvordan Seastreak reduserte utslippene og driftskostnadene, skal vi ta en rask titt på hurtigferger.
Hurtigferger er fartøy som transporterer passasjerer, og inntektene deres kommer fra passasjerene. En typisk hurtigferge har et høyt antall driftstimer per år; omtrent 5000 timer per år/12 timer per dag.
I tillegg har disse fartøyene ofte flere anløp hver eneste dag. Derfor må fartøyet ha god manøvreringsevne for å redusere tiden det tar å legge til kai, og det må være effektivt i høye hastigheter.
De typiske driftskravene til en hurtigbåt er
Les mer om dette: Potensiell drivstoffbesparelse ved konvertering fra Water Jet til CPP
Seastreaks mål var å forbedre utslippene og redusere drivstofforbruket med 20 %, samt oppnå reduserte karbonutslipp som følge av redusert drivstofforbruk.
For å oppnå større drivstoffeffektivitet for Seastreak Wall Street-fartøyet, foretok Servogear en ettermontering og ombygging av den 43 m lange hurtigbåten fra KaMeWa Jet til Servogear Ecoflow Propulsion (CPP-systemer). 4 x Commins Diesel på totalt 5700 kW ble erstattet med 2 x MTU Diesel på totalt 3700 kW.
Som tidligere nevnt er det vanlig at 80 % av driftsprofilen skjer ved toppfart. Det er da drivstofforbruket er på sitt høyeste. Derfor er det avgjørende for hurtigbåter å optimalisere denne delen av driften så mye som mulig.
Faktisk kan drivstofforbruket for en hurtigbåt utgjøre omtrent 50 % av de samlede driftskostnadene. Ikke overraskende kan man dermed enkelt oppnå kostnadsbesparelser på mer enn 30 % gjennom riktig optimalisering.
Ved å bytte ut og redusere motorene fra 4 til 2 blir det 2000 kW mindre motoreffekt. Følgelig er reduksjonen i driftskostnadene betydelig. I tillegg øker Servogear Ecoflow-fremdriftssystemet fullasthastigheten fra 32 til 34 knop.
Som et resultat av disse forbedringene er drivstofforbruket redusert med 32 %, noe som utgjør 500 000 USD/år. CO2-utslippene per passasjer er halvert.
Les mer om dette: Slik reduserer du driftskostnadene for høyhastighetsfartøyet ditt
Seastreak ønsket å redusere karbonutslippene, redusere drivstofforbruket og dermed driftskostnadene. Ved å velge Servogear Ecoflow Propulsion-systemet kunne de nå disse målene - og gå mot en grønnere fremtid.