Skip to content
Framdriftssystem - vribar propell (CPP)
Svein Helge Natterøy15 nov 20235 min read

5 viktige ting å tenke på når du skal velge fremdriftsprodusent

5 viktige ting å tenke på når du skal velge fremdriftsprodusent
7:06

Er du usikker på hvilken teknologi du skal satse på i et maritimt marked i endring? Ønsker du å få mest mulig ut av investeringen og fartøyet ditt når du skal velge en fremdriftsprodusent?

Det kan være noen fallgruver og hindringer når du skal anskaffe en fremdriftsløsning i dag. Å designe og kjøpe et fartøy er en lang og kompleks prosess med spesifikasjoner, finansiering og forventninger.

Kort sagt er det ikke lett å finne den rette løsningen for din virksomhet. I denne artikkelen går vi derfor gjennom fem viktige ting du bør tenke på når du skal velge en fremdriftsprodusent. Noen av disse er til og med lette å overse, så la oss dykke ned i det.

 

 

Hva er en fremdriftsløsning?

Når du hører ordet fremdrift, er det lett å tenke på propeller. Og ja, propeller er bokstavelig talt helt avgjørende for fremdriften av et fartøy, men fremdrift er mye mer enn det. En fremdriftsprodusent tar ikke bare hensyn til propellen, men også til en rekke andre elementer som må justeres for å oppnå ønsket ytelse.

  • Skipsskroget og riktig propelltunnel
  • Tilleggsutstyr, som ror, konsoller, kjøl osv.
  • Girkasse
  • Hoveddrivverk, som dieselmotorer, elektriske motorer osv.
  • Kontrollsystemer
  • Og mer...

Alle disse komponentene faller inn under begrepet "fremdriftsløsning". Det som kanskje overrasker deg, er at fremdriftsprodusenter sjelden leverer selve kraftsystemene eller energiløsningene. Fremdriftsprodusenter bør fokusere på effektivitet, uavhengig av kraftkilde. De største besparelsene ligger i den energien du ikke bruker, er et ordtak i den marine industrien. Effektivitet bør alltid komme først.

Med dette i bakhodet og scenen klar, la oss gå gjennom en ikke-uttømmende liste over ting som er viktige å tenke på når du skal velge fremdriftssystem og produsent. Husk at hvert punkt kan påvirke hverandre på en eller annen måte, og at det kan være nødvendig å balansere dem mot hverandre. Alt avhenger av din virksomhet og fartøyets tiltenkte bruk.

 

5 viktige ting å ta hensyn til

 

Fartøyets operasjonsområde og forventede oppgaver

Dybde er en viktig faktor når det gjelder geografi og operasjonsområde når det gjelder et fremdriftssystem. Med noen spesifikke operasjonelle krav kan det hende at fartøyene må kunne komme seg helt inn på grunt vann eller til og med være i stand til å gå på stranden på en pålitelig måte for å komme seg til de som trenger det. Noen CTV-er kan operere rundt vindmølleparker på grunne sandbanker og må kunne håndtere slike forhold.

Det finnes selvsagt unntak, men hvis det er svært grunt, er hovedalternativet en vannjetløsning. Her er det meste av mekanikken innebygd i skipet, og det er ingen propell som stikker ut fra skroget. Dette reduserer fartøyets dypgående og kan påvirke hvem som er den ideelle produsenten og leverandøren.

 

Les mer om dette: Hvorfor CPP er det foretrukne valget for vindparkfartøy

 

Operasjonell profil

Det kan være vanskelig å fastslå nøyaktig hva fartøyet ditt vil møte i drift, men det som må avgjøres når du skal finne den optimale løsningen, er driftsstabilitet eller forutsigbarhet.

Noen eksempler:

  • En ferge i innlandsfart vil ha en svært forutsigbar driftsprofil, der den går mellom havner med korte stopp.
  • En CTV vil ha en helt annen profil, men også den er forutsigbar. Den vil gå med høy intensitet mellom land og installasjoner/rigger, skyve på vindmøllen for overføring av mannskap, og senere kan den ligge i lengre perioder og vente på at mannskapet skal komme tilbake.

Denne innsikten avgjør hva som er den optimale kraft- og fremdriftsløsningen. Skal du velge diesel, hybrid eller helelektrisk, og skal den kombineres med en bestemt type propell eller vannjet? Spør en produsent. De er tross alt ekspertene.

 

Akseptert TCO (total eierkostnad)

Det er ikke mulig å snakke om effektivitet uten å snakke om TCO eller forventet OPEX. I stor grad dreier det seg om hvilke drivstoff- eller energikostnader som er akseptable, en stor del av OPEX. Dette avhenger igjen av bransje, marked og tilgjengelige ressurser. Noen operatører kan ha svært lave drivstoffkostnader og ikke fokusere så mye på driftseffektivitet, mens andre har klare ambisjoner og kanskje regulatoriske/finansielle retningslinjer de må følge.

Dette er også et aspekt ved bransjen og markedet som er i rask endring, med et økende fokus på å ha en effektiv drift og et effektivt fartøy.

 

Les mer: Den mest verdifulle energien er den du ikke bruker

 

Valg av teknologi

Det skjer mye i bransjen når det gjelder kraftteknologi. Diesel utgjør fortsatt en stor del av markedet og kan overraskende nok være det mest effektive og/eller grønne valget, under visse forutsetninger.

Hvis det for eksempel ikke finnes infrastruktur for elektrisk lading i regionen eller området du opererer i, eller hvis energien kommer fra fossilt brensel, vil et hybridfartøy ofte bety at du må frakte med deg mange titalls tonn batterier og styringssystemer uten mulighet til å lade dem ved kai. Ombordlading har et effekttap på omtrent 10 %, fra tilførselen av strøm til batteriene fra dieselgeneratoren og tilbake til de elektriske motorene fra batteriet.

Når fartøyets skroglinjer designes, er det viktig med et godt forhold og god kommunikasjon mellom designeren og propellprodusenten. Du må optimalisere systemet med hensyn til propelldiameter, propelltunnel, rorstørrelse, -posisjon og -type. I tillegg må propellakselens vinkel i forhold til skrogets grunnlinje vurderes.

Det er også et tidsaspekt ved leveransen. Det er stor etterspørsel i el-/hybridmarkedet, og de største produsentene har leveringstider på 16 måneder eller mer. Etterspørselen er høy, og produsentenes kapasitet vokser fortsatt.

 

Les mer: Effektiv fremdrift i et grønt miljø, hva er alternativene?

 

Produsentpartnere og etablert serviceinfrastruktur

Dette avhenger i stor grad av hvor du opererer, og hvor produsenten er. Å måtte sende deler og personell verden rundt for å utføre reparasjoner og service kan være en stor utgift og byrde for driften. Når du har fått en klar oversikt over hvordan disse punktene påvirker hverandre, kan det derfor være lurt å se nærmere på servicebehovet og -alternativene for båten din.

Selv om den valgte produsenten ikke har en filial i din region, kan det hende at de har partnere og samarbeider med andre selskaper som har kompetanse og kapasitet til å ta seg av fartøyets behov for vedlikehold gjennom hele levetiden.

 

Konklusjon

Dette er ikke en uttømmende liste over hensyn som bør tas, men vi har funnet ut at det er noen viktige ting som kan skape friksjon under oppkjøpet. Disse hensynene kan også påvirke hverandre, og det kan være nødvendig å inngå noen kompromisser. Det viktigste å ta med seg er imidlertid å se helhetlig på fartøyet, driften og regionen. Det er en helhet som består av mange viktige deler, akkurat som et fremdriftssystem. Og husk: Den største besparelsen er den energien du ikke bruker.

 

avatar

Svein Helge Natterøy

Sales Manager, Servogear AS

RELATERTE INNLEGG